USAs GP: Løbet LIVE. Sejr til Vettel

Det er tid til at se årets næstsidste Formel 1 Grand Prix, hvilket også betyder at der kun resterer to løb inden Kevin Magnussen debutere i Formel 1. Vettel er atter på pole og vil jagte sin 8. sejr i træk.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/11 2013 klokken 19:11

USA's Formel 1 Grand Prix, der bliver afviklet lige udenfor byen Austin i Texas, bliver i år afviklet for kun anden gang.

Sidste år, var det Lewis Hamliton der kom først over stregen og fik tildelt den første Coyboy vinderhat, en hat der ikke er nogen tvivl om, at Sebastian Vettel gerne så sig bærer om et par timer.

Lewis Hamilton USAs GP 2012 copyright McLaren Group

Vettel har været i total dominans siden sommerferien og der er ingen tvivl om at den store motivator for tyskeren, nu er at skrive sig ind i historien, som den der har vundet flest løb i træk.

Men inden drømmen om at skrive sig endnu mere ind i historien, er der lige et løb der skal gennemføres.

Under kører paraden, blev Vettel lige spurgt om han havde planer om at lave et par donots, hvilket han hurtigt svarede at det ikke var hans bil, om den AC Cobra han kørte i, men at han måske ville lave dem i hans egen bil senere.

Bilerne er linet op til opvarmningsomgangen og kørerne er ved at gøre sig klar.

COTA preview Copyright Lotus GP

De sendes ud på opvarmningsomgangen og kommer rundt i fin stil, hvilket betyder at alle også er ved at line op til starten.

Lamperne tændes

Lamperne slukkes og starten er gået. Vettel tager starten og Grosjean kommer forbi Webber, der falder ned som nummer 4.
Hamilton oppe som nummer 3 og Alonso tabte placering og er nede som nummer 7.

Sutil ryger i barieren og der er starks sikkerheds bil ude.

Kedelig start på løbet, med en sikkerhedsbil på banen allerede efter 1. omgang.

Starten viste, at der var markant forskel på den rene og beskitte side af banen, selvom Webber faktisk fik en hæderlig start, kunne han ikke holde Grosjean og Hamilton bag sig, da han også kom langsomt rundt i første sving.

Fortsat Safty Car som følge af Sutils uheld, der blev udløst af nærkontakt med Maldonado.

4 ud af de planlagte 56 omgange er tilbagelagt og sikkerhedsbilen sendes ind.

Genstart og Vettel er rykket fra, men selvom det var Vettel der havde interitivet, tabte Grosjean ikke så meget. Hamilton er helt med Grosjean, det samme er Vettel.

Hülkenberg presses hårdt af Perez, mens Webber trækker fra.

Alonso er helt oppe bag Perez og udvidder således kampen om 5. pladsen til en trevejs kamp.

Omgang 7 Hülkenberg er langsommeste mand i front, hvilket betyder at Bottas nu også er med fremme.

DRS må nu anvendes.

Webber har fanget Hamilton, mens Vettel har lavet et stort hul ned til Grosjean, der også har et godt hul ned til Hamilton.

Maldonado med knækket frontvinge brokker sig over vibrationer. Han må være på vej i pit.

Omgang 10 Hülkenberg har fået mere gang i raceren, hvilket betyder at både Perez og Alonso fortsat ikke kan komme forbi, selvom de har mulighed for at anvende DRS.

Vettel har nu næsten 4 sekunder ned til Grosjean.

Omgang 13 Webber har ladet Hamilton få lidt luft for at pleje sin egen racer, men haler nu ind igen og er indenfor DRS igen, hvilket øjeblikkeligt udløser et overhalingsforsøg.

Hamilton klager samtidig over sine dæk, hvilket ikke er så lovende for britens chancer for at holde 3. pladsen.

Webber forbi Hamilton og han trækker øjeblikkeligt fra.

Perfekt overhaling udenom på et tidspunkt hvor det var dækkene der afgjorde det.

Pitradio til Hamilton, siger at han gør det godt, selvom Webber smuttede uden om. De siger at han bare skal holde tempoet, hvilket han irriteret svarer tilbage til, at han forsøger.

Omgang 15 Hülkenberg trækker fra Perez og henter godt ind på Hamilton, der ser ud til at have problemer. Alonso taber også tid til Perez og bliver nu presset af Bottas.

Botton er helt oppe bag Massa i kampen om 13. pladsen.

Omgang 17: Vettel har nu 6.5 sekunder ned til Grosjean, mens Webber kører samme tempo som Vettel og således henter godt ind på franskmanden.

Omgang 20 Rosberg går forbi Riciardo og kommer således op som nummer 10.

Guiterez presser Vergne men kan ikke rigtig finde vej forbi.

Button kaldes i pit, da han ikke er lykkedes at komme forbi Massa.

Vettel sætter hurtigste omgang, på 20 omgange gamle bløde dæk.

Omgang 22 Massa pittede og lykkedes med at komme ud lige foran Button igen.

Perez kaldes i pit, mens han kæmper tæt med Alonso.
Perfekt stop fra McLaren.

Vettel har 8,5 sekunder ned til Grosjean, der har yderligere 5 sekunder ned til Webber. Ingen af de tre har været i pit endnu.

Omgang 26 Hamilton pitter for første gang, samtidig med at Webber sætter hurtigste tid.

Perez overhaler Vergne, der endnu ikke har været i pit.

Alonso pitter på omgang 27. Guterez kommer forbi Alonso i stoppet, mens Perez lige ikke kommer forbi. der er maksimalt pres på spanieren.

Omgang 28 Vettel i perfekt stop fra front. Hülkenbrg stopper også og kommer ud lige efter Hamilton.

Alonso rykker og er nu oppe bag Guterez.

Webber pitter på omgang 29. 2.3 sekund for 4 friske dæk, må siges at være godkendt.

Alonso laver en flot overhaling af Guterez og er nu oppe som nummer 6.

Omgang 30 var omgangen hvor Grosjean også måtte i pit efter frisk gummi. Vettel sætter lige hurtigste omgang samtidig.

Kovalainen er oppe som nummer 11 og således tæt på pointene.

Webber vil mere end blot at slutte på podiet, så han sætter lige hurtigste omgangstid.

Omgang 32 Kovalainen rykker den forkerte vej, da Rosberg overhaler ham.
Kovalainen i pit efter ny front.

Webber har næsten lukket hullet op til Grosjean. Det går den forkertevej for Lotus.

Red Bull raceren fungerer fantastisk med de hårde dæk for Webber, der endnu engang sætter hurtigste omgangstid.

Rosberg har linet Di Resta op og tager ham let og overbevisende, hvilket sender ham i pointene.

Omgang 35 byder på fantastisk kamp mellem Bottas og Guterez i kampen om 8 pladsen. det lykkes for finnen at komme forbi og tilmed med en super overhaling.

Webber slipper Grosjean lidt, formentlig for at få temperaturen ned i hans dæk.

Omgang 38 Vettel taber tid i front, samtidig med at Webber igen rykker tættere på Grosjean.

Massa pitter for anden gang og er nu nede som nummer 16.

Spekulation om, at Vettel måske er på vej i problemer, bliver lige manet til jorden da han sætter ny hurtigste omgang med 15 omgange til mål.

Riciardo er rykket helt op i hælene på di Resta i kampen om 10. pladsen.

Alonso tættere på Hülkenberg, men endnu ikke indenfor DRS.

Omgang 44 Alonso har linet Hülkenberg op mens Riciardo har overhalet di Resta, så det er den kommende Red Bull kører der er i pointene.

Alonso går forbi Hulken og indleder med det samme jagten på Hamilton og 4. pladsen.

Radio besked til Vettel siger at han skal passe på sine dæk og Vettel siger, at han vil da gerne hører fra pitten, hvis der sker noget underligt med dem.

10 omgange til mål for Vettel og 10 sekunder ned til Grosjean.

Omgang 48 Webber oppe bag Grosjean og nu ser det ud til at være alvor.

Der er nu kun 6 omgange til mål og Grosjean holder fortsat Webber bag sig.

Vettel taber tid i front men har også noget at tabe af.

Omgang 50 di Resta pitter. Det må være skidt når man pitter så sent i løbet.

Webber får gode råd fra pitten, til hvordan han kan komme forbi franskmanden foran ham.
der er nu kun 4 omgange til mål.

Grosjean forsvarer sig og sætter hurtigste omgang.

3 omgange til mål Webber melder tilbage, at han ikke har mere bagdæk og må nøjes med 3. pladsen.

Vettel skruer op for tempoet i front.

Vettel får en advarsel fra pitten om at det kun er ham selv der kan tage sejren fra ham.

2 omgange til mål Vettel sætter hurtigste omgang.

Button i angreb på Riciardo i kampen om 10. pladsen.

Det lykkes lige inden de går ind på sidste omgang.

Hülkenberg går forbi Alonso, men Alonso kommer igen.
Der er kamp til stregen.

Mål Vettel vinder foran Grosjean og Webber.

Hulken kommer ikke forbi Alonso men er glad for 6. pladsen. Bottas skorer også point til Williams.

Donots fra Vettel, der sender roser tilbage til holdet.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straffe til USA’s GP Hamilton tror på Magnussen »