Hvad er op og hvad er ned i sagaen om Kevin?

Der er den seneste tid skrevet og spekuleret meget i Kevin Magnussens fremtid indenfor Formel 1. Vi forsøger her at rydde lidt op i rygterne og sætte tingene i relief. Hvor ender Little Mag?

Kevin Magnussen . Copyright Renault Sport

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 10/11 2013 klokken 18:11

Lad det være sagt med det samme: Vi her på BMF1 håber mindst lige så meget som alle I andre derude, at Kevin Magnussen allerede næste år kan sætte sig bag rattet i en McLaren, som de seneste rygter antyder. Men er det realistisk, eller er det mest af alt et drømmescenarie? Og hvis et sæde hos giganterne fra Woking glipper, hvad er der så af realistiske alternativer? Vi vil i denne artikel forsøge at grave lidt dybere for at se på Kevins realistiske muligheder og udfordringer.

Da Kevin Magnussen sikrede sig mesterskabet i Formula Renault 3,5, begyndte rygterne om den unge danskers videre karriere straks at florere – og med god grund. Kevin Magnussen har i dén grad været den bedste kører i serien, som gennem de senere år har fostret unge, håbefulde Formel 1-talenter på stribe. Daniel Ricciardo, Charles Pic, Giedo van der Garde og Robert Kubica er blot nogle af de navne, som via Formula Renault 3,5 er blevet medlemmer af den eksklusive klub af F1-kørere.

Kevin Magnussen. Copyright Renault Sport

Formel 1 er derfor det eneste logiske skridt for den hurtige dansker, som da også siden 2009 har været en del af McLaren teamets Young Driver Programme, et program som hjælper og supporterer unge, talentfulde racerkørere i deres stræben efter en professionel karriere indenfor sporten. Blandt de mest prominente navne, som tidligere har været en del af dette program, er Jenson Button og Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler-Benz

Hvilke muligheder er der så for Kevin Magnussen? Lad os lægge ud med drømmescenariet, nemlig at McLaren vælger selv at satse på Kevin allerede nu.
Jenson Button er et sikkert kort hos McLaren. Den 33-årige brite har kørt for det traditionsrige team siden 2010 og er således i gang med afslutningen på sin 4. sæson hos teamet fra Woking. I de 4 sæsoner er det blevet til 8 sejre, hvilket ikke umiddelbart virker imponerende, men Buttons erfaring og loyalitet vejer tungt, og en ny kontrakt med teamet er fornylig skrevet under.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Situationen omkring det andet sæde er til gengæld mere speget. McLaren valgte op til denne sæson at skrive kontrakt med den 23-årige mexikaner Sergio Perez, som havde kørt en meget imponerende 2012-sæson hos Sauber. Kombinationen af Buttons erfaring og ro og Perez’ vildskab og aggresivitet var på papiret et perfekt match, men Perez har ikke været i stand til at levere varen. Teamet har derfor endnu ikke forlænget mexikanerens kontrakt, og hér kommer Magnussen ind i billedet.

Sergio Perez. Copyright McLaren Media

Ifølge vedvarende rygter overvejer McLaren seriøst at give Perez løbepas og i stedet placere den unge dansker i det ledige sæde. Der er ingen tvivl om, at danskeren er hurtig – teamchef Martin Whitmarsh udtalte fornylig i et TV-interview, at han ser Kevin som en fremtidig verdensmester, så der er ingen tvivl om teamets tro på hans evner. McLaren er imidlertid ikke et team, som har tradition for at sætte rookies bag rattet, og der er også andre faktorer som taler imod Kevins muligheder for et 2014-sæde.

Martin Whitmarsh. Copyright McLaren Media

Som vi har set det så ofte før i Formel 1, kan økonomi og politik komme til at spille en afgørende rolle. Sergio Perez har en stor sponsoraftale med den mexikanske telekoncern Telmex i ryggen, og det er penge, som luner godt i pengekassen hos McLaren. Denne aftale bidrager angiveligt til teamets budget med tæt på Dkr. 100 mio., og det er selvsagt penge, som McLaren vil miste, hvis man lader Perez gå. Så McLarens dilemma står mellem det sportslige hensyn og hensynet til en økonomi, som også i Formel 1 er præget af de senere års krise.

På det sportslige plan ser vægtskålen ud til at tippe til Kevins fordel. Kilder indenfor teamet har mere end antydet, at både mekanikere og ingeniører ikke er tilfredse med samarbejdet med Perez, hvor mexikaneren ikke er i stand til at komme med brugbar feedback og konstruktive inputs til forbedringer på raceren – et område, hvor Kevin til gengæld har fået ros og anerkendelse efter sine tests for teamet. Danskeren er altså både hurtig OG har den tekniske indsigt, som gør ham til en intelligent og komplet racerkører. Med hensyn til økonomien er Kevin til gengæld bagud på point – danskeren kan ikke bidrage med sponsorpenge fra lille Danmark.

Kevin Magnussen under McLaren-test. Copyright McLaren Media/LAT Photography

Hvis vi for et kort øjeblik tager de danske briller af, kan man også diskutere, om det vil være rimeligt af McLaren at fyre Perez efter blot en enkelt sæson. En sæson, hvor heller ikke Jenson Button har fået ret meget ud af raceren – en sæson, hvor det tidligere så dominerende team ikke én eneste gang er sluttet på podiet – en sæson, hvor det allerede tidligt stod klart, at man ikke havde den nødvendige fart til at kæmpe med om mesterskabet. Sergio Perez har ofte været hurtigere end Button i kvalifikationen, og er i 5 løb også sluttet på en bedre placering end den mere erfarne brite. Er det egentlig så skidt endda af så ung en kører, når man også tager i betragtning, at netop dette års racer, MP4-28, nok er den mindst konkurrencedygtige McLaren i mange år?

Sergio Perez. Malaysias GP 2013 copyright McLaren Group

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Hvis vi forestiller os, at McLaren vælger at holde fast i Sergio Perez, hvilke muligheder har Kevin så?
Det lille Marussia-team blev meget tidligt i forløbet nævnt som en sandsynlig destination for danskeren, blandt andet fordi teamets sportsdirektør offentligt viste interesse for Kevin. Det spillede givetvis også en rolle, at McLaren og Marussia har indgået et teknisk samarbejde, hvor danskeren kunne indgå som en del af aftalen. Marussia har allerede forlænget kontrakten med franske Jules Bianchi, så det bliver engelske Max Chilton, som trækker sorteper, hvis Kevin skulle havne hos det lille team med base i engelske Banbury.

Jules Bianchi. Copyright Marussia F1

Der kan siges både godt og skidt om et sæde hos så lille et team – på den ene side er der ingen tvivl om, at Kevin sammen med sin holdkammerat vil komme til at agere agterlanterne i langt de fleste af løbene. På den anden side er der langt mindre pres om at levere varen hver eneste gang, Kevin kan i ro og mag lære banerne og miljøet omkring Formel 1 at kende, og hvis han konsekvent er hurtigere end Bianchi i den anden Marussia, skal McLaren nok huske på, hvem han er.

På det sportslige plan kan Marussia bedst sammenlignes med det hedengangne Minardi-team, som fra 1985 til 2005 kæmpede for at løfte sig fra den absolutte sidsteplads i feltet. Mange kørere er gået i glemslen bag rattet på en Minardi, men der er også eksempler på, at teamet var en vej til en stor karriere – Fernando Alonso, Giancarlo Fissichella og Mark Webber har alle siddet i en Minardi-racer i deres unge år.

Giancarlo Fisichella

I de store medier har det stort set kun været fokuseret på disse 2 forskellige scenarier for Kevin Magnussen. Undertegnede mener imidlertid, at der er mindst ét scenarie mere, som er lige så oplagt – nemlig Force India.

Adrian Sutil. Copyright Sahara Force India

Det indiskejede team med base i Silverstone kører ligesom McLaren med kundemotorer fra Mercedes og er samtidig kunde hos McLaren. For at holde omkostningerne nede, køber Force India en række komponenter, blandt andet gearkasser, hos konkurrenterne fra Woking, så det tekniske link til dette team er mindst lige så oplagt som i tilfældet med Marussia.

Da det samtidig er almindeligt kendt, at Force India er et af de teams, som er hårdest ramt af den økonomiske krise, og at de således formentlig skylder penge til McLaren, er løsningen oplagt: Force India giver det ene sæde til en kører, som McLaren peger på, og til gengæld eftergiver McLaren en del af teamets gæld. De 2 teams kan stadig dele knowhow og tekniske erfaringer, og når Kevin har fået tilstrækkeligt med hår på brystet, kan McLaren forfremme ham til at køre hos dem selv.

Copyright Sahara Force India

Force India har i både denne og sidste sæson ved flere lejligheder været med langt fremme, og med en øjeblikkelig 6. plads ligger de lige efter netop McLaren i konstruktørmesterskabet. Kevin bør således kunne se frem til en betydeligt mere konkurrencedygtig racer end hos Marussia, hvis denne prognose holder stik.

På nuværende tidspunkt har Force India bekræftet tyske Adrian Sutil til 2014, mens skotske Paul di Resta endnu ikke har fået forlænget sin kontrakt.

Paul di Resta. Copyright Sahara Force India

McLaren forventes at offentliggøre deres kørere til 2014-sæsonen indenfor den næste uges tid, og i hvert fald inden sæsonens sidste løb i Brasilien d. 24. november. Mon ikke mange af de mindre teams venter med at skrive kontrakter under, til McLaren har styr på deres?

McLaren MP 4-28 præsentation. Copyright McLaren Media

Der foregår uden tvivl mangt og meget bag kulisserne, og som altid kommer økonomi og politik formentlig til at spille en rolle. Selv her på redaktionen er der delte meninger om, hvor Magnussen ender – men det er efterhånden et faktum, at spørgsmålet ikke længere går på, OM Little Mag kører Formel 1 næste år – men HVOR Little Mag kører Formel 1 næste år. Vi holder vejret og følger udviklingen nøje.

Kevin Magnussen McLaren-test. Copyright McLaren Media/LAT Photography

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Operation ender Raikkonens sæson Webber mener Vettel er bedre end Schumacher »