Italiens GP: Kvalifikationen: Vettel på pole

Kvalifikationen til Italiens GP på Monza blev en spændende affære. Sebastian Vettel fortsatte de stærke takter fra de frie træninger og satte sig solidt på pole, men bag ham skete der ting og sager.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 7/9 2013 klokken 14:09

De tusinder af rødklædte tifosis håber på et mirakel, når kvalifikationen til årets italienske GP går i gang. De vil gerne se en Ferrari i front, men det ser svært ud. Red Bull har vist en næsten skræmmende styrke i de frie træninger, og ved de seneste løb er det kun Mercedes, der for alvor har kunnet matche deres fart i kvalifikationerne.

Vi er klar - lad os se, om Hamilton kan sætte sin sølvpil på pole for 5. løb i træk.

Q1
Tiden er startet, og Mercedes og Sauber er de første på banen. Rosberg lægger ud på de hårde dæk, men han kan ikke matche Guttierez' tid på 1.26.293

Både Alonso og Massa er på banen her 5 minutter inde i Q1. Hvad kan de hive ud af deres racere?

Rosberg nu hurtigst. Han kører 1.25.276, men overgås straks af Vergne i Toro Rosso.

Massa tager P3, Alonso P1. Spanieren kører på 1.24.938

Webber fuldfører sin første flyvende omgang, men det rækker blot til P5.

Vergne igen hurtigst - Alonso på P2. Toro Rosso lægger fint ud, for samtidig er Ricciardo på P3.

Lewis Hamilton kører i 1.24.826, hvilket rækker til P2. Han skubbes dog straks ned på P3 af Alonso.

Kimi Räikkönen sætter sin Lotus på P4. Lotus har ikke set så stærke ud i på Monza indtil nu, men måske har de alligevel fundet farten?

McLaren har også grund til forsigtig optimisme. Button netop nu på P3, mens Perez er på P6.

Med 6 minutter igen får vi endelig Vettel på banen. Tyskerens første forsøg rækker til P3, men tiderne ligger meget tæt. De første 17 kørere er dækket af 1 sekund.

Hamilton nu hurtigst. Han kører på 1.24.589 - men det holder ikke længe. Vettel kører 1.24.319

I bunden af tabellen ser det skidt ud for Force India. Både Sutil og di Resta er udenfor de 16 hurtigste med 4 minutter tilbage af Q1.
Det ændrer sig imidlertid med 2 minutter igen. De 2 Force India-kørere krydser stregen lige efter hinanden, og det rækker til P13 og P15 - dermed er Guttierez i Sauber og Bottas i Williams pludselig ude.

Guttierez svarer igen og skubber Maldonado udenfor - nu er begge Williams-kørere således ude.

Samtidig sætter Rosberg sin Mercedes på P2.

I sidste sekund formår Maldonado at klemme sig med til Q2. Han skubber dermed Guttierez ud igen.

Tiden er gået. Top 5 efter Q1 hedder Vettel, Rosberg, Hamilton, Vergne og Perez.

Sebastian Vettel Belgiens GP 2013. Copyright Red Bull Media

I bunden er arbejdsdagen slut for Guttierez, Bottas, Van der Garde, Pic, Bianchi og Chilton.

Giedo van der Garde. Copyright Caterham F1


Q2
Ricciardo er første mand på banen i Q2. Han kører i 1.24.746

Han får hurtigt følgeskab af di Resta, Vergne, Hülkenberg og Maldonado, men ingen af dem kan matche australierens tid.

Grosjean forbremser sig i den første chikane. Det er ikke første gang i denne weekend, franskmanden har lavet den fejl.

Både Räikkönen og Hamilton har fuldført deres første flyvende omgang, men ingen af dem fortrænger Ricciardo fra P1. Hamilton er tæt på at komme helt galt afsted, da han er lidt for tidligt på gassen ud af Parabolica. Han har alle 4 hjul ude i gruset i udgangen af svinget men formår at holde raceren på ret kurs.

Drømmescenarie for de mange Ferrari-fans: Alonso på P1 og Massa på P2. Det er realiteten her halvvejs inde i Q2.

Räikkönen tager P4 med 1.24.824, mens Red Bull endnu ikke har rørt på sig.

Nico Rosberg klemmer sig ind mellem de 2 Ferrari-racere. Hvor Q1 for de flestes vedkommende blev gennemført på de hårde dæk, har man her i Q2 fundet den blødere udgave frem. Nu køres der på Medium-dæk.

Med 5 minutter igen kommer Red Bull endelig på banen. Webber sætter sig straks på P2 - og kort efter tager Vettel P1 med en tid på 1.23.977. Verdensmesteren er første mand under 1.24

I den tunge ende af tabellen hænger Hamilton, Perez og Grosjean. De har 2 minutter til at klemme sig ind i top 10, hvis de vil med i Q3.

Hamilton kommer på P9. Nu er det Button, der hænger....

Tiden er udløbet, så nu gælder det de igangværende omgange. Og der sker ting og sager! Hülkenberg, Button og Perez finder pludselig farten, og så ender Räikkönen og Hamilton med sorteper.

Så er det slut. Top 5 hedder Vettel, Alonso, Webber, Ricciardo og Hülkenberg.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Vi siger farvel og tak til Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Sutil, Maldonado og di Resta.

Lewis Hamilton Belgiens GP 2013. Copyright Mercedes AMG


Q3
Tiden er startet. De næste 10 minutter bliver afgørende, og vi har nogle uvante aktører på banen. McLaren har formået at få begge kørere med i Q3, og det er vist noget tid siden, det sidst er sket.

Massa og Alonso forlader pitten i formationskørsel. Det ligner et forsøg på at lade Alonso slipstreame ned af langsiden. Spændende at se, om det har en synlig effekt.

Så kommer de første tider, og nu kører Webber også under 1.24. Australierens tid hedder 1.23.990

Her krydser Ferrari-toget startstregen, men det rækker ikke. Alonso mangler tæt på et halvt sekund i forhold til Webber. Det rækker til en foreløbig P2, men hvor længe holder det?

Her kommer Vettel, og han tager P1. Tyskerens tid hedder 1.23.859

Foreløbig top 5: Vettel, Webber, Alonso, Massa og Rosberg.

3 minutter igen, og Ricciardo er i gang med en flyvende omgang. Det rækker til P4.

Vi har stadig intet set til de 2 McLaren-racere. De satser tilsyneladende det hele på ét enkelt forsøg.

Det sidste minut bliver hektisk. Ferrari har ikke held med deres foretagende, hvor Alonso skulle slipstreame på Massa. Spanieren forbedrer godt nok sin tid marginalt, men samtidig overgås han af teamkammeraten Felipe Massa.

De 2 McLaren-kørere formår ikke for alvor at blande sig i toppen. Perez ender på P8, mens Button må tage til takke med P9.

Nico Hülkenberg sætter sin Sauber på P3! Hvor kom den lige fra? Helt fantastisk præstation af tyskeren.

Nico Hulkenberg. Copyright Sauber Motorsport

Daniel Ricciardo i Toro Rosso forbedrer sig også en smule i slutfasen, men han må alligevel se sig hensat til P7.

Tiden er gået, og Vettel er på pole.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

De 10 forreste racere på gridden bliver således:
1. Vettel
2. Webber
3. Hülkenberg
4. Massa
5. Alonso
6. Rosberg
7. Ricciardo
8. Perez
9. Button
10. Vergne

Så hvad kan vi udlede at dagens kvalifikation?
Red Bull ser næsten ud til have det for let i front. Det ser ud som om, de ikke engang behøver anstrenge sig - man sidder lidt med en fornemmelse af, at de kan køre endnu hurtigere, hvis det er nødvendigt. Medmindre Vettel bliver ramt at uheld, er det svært at forestille sig, at han ikke kan cruise til endnu en sejr på Monza.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

For Alonso vedkommende er opskriften ligetil: Han skal slutte foran Vettel, hvis han skal holde liv i kampen om VM. Det bliver ikke nemt, når han blot starter fra P5, men spanieren plejer at komme godt afsted, når de røde lamper slukker. Under alle omstændigheder er Alonso efterhånden nødt til at smide fløjlshandskerne og satse hele butikken, hvis han fortsat skal betragtes som en seriøs kandidat til titlen.

Alonso udtalte da også selv til RTL umiddelbart før kvalifikationen, at målet for de næste tre løb er, "at slutte på en podieplacering og foran Vettel. Hvis vi ikke opnår dette, afskriver vi 2013-sæsonen og retter vores fokus mod 2014."

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Både Lotus og Mercedes må være skuffede efter dagens kvalifikation. Især Hamilton, som efterhånden lignede en seriøs outsider til titlen, kan ikke være tilfreds med at starte så langt tilbage på gridden. Räikkönen er mere vant til at starte lidt nede i feltet, men også for finnen er det ved at være sidste udkald, hvis hullet til Vettel skal lukkes.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler-Benz

Undertegnede er også behørigt imponeret over Toro Rosso, i særdeleshed Daniel Ricciardo. Den unge australier har vist fremragende kørsel over de seneste 5-6 løb, og det er ikke så svært endda at forstå, hvorfor Red Bull har valgt at give ham chancen i 2014.

Sidst, men absolut ikke mindst, er vi nødt til at fremhæve Nico Hülkenberg. Hvordan han i allersidste minut af Q3 kunne sætte sin Sauberracer, som mildest talt ikke har vist imponerende speed indtil nu, på P3, er lidt af et mysterie. Stor, stor respekt til den talentfulde tysker, som indtil nu ikke har fået meget ud af sit skifte til Sauber før denne sæson. Mon han nu pludselig bliver et emne hos Ferrari igen?

Nico Hulkenberg. Copyright Sauber Motorsport

Der er lagt op til et spændende race i morgen. For VM-spændingens skyld må man håbe, at Vettel ikke får lov at stikke af fra front. Der er i hvert fald en 3-4 herrer lidt længere nede på gridden, som mere eller mindre intet har at miste men til gengæld har alt at vinde.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 3. frie træning: Vettel hurtigst Italiens Grand Prix - Løbet LIVE. Vettel Noch ein »