Det blev kun til en enkelt sæson med Cosworth bag nakkestøtten hos britiske Williams F1. Efter måneders forhandlinger står det nu klart, at teamet fra den nye sæson vil blive udstyret med Toyota power.
Kilder tæt på Williams understreger samtidig, at motorskiftet på ingen måder skyldes utilfredshed med Cosworth.
”Cosworth har ydet fremragende i forhold til vores budget,” udtaler kilden.
Toyotas RVX-06 motor kan, omend i en nyere udgave, opleves i Williams fra 2007.
Det er underforstået, at aftalen allerede kom på plads efter Monacos Grand Prix, men det forventes samtidig, at den endelige offentliggørelse først foreligger i forbindelse med Canadas Grand Prix senere denne måned.
Det forlyder endvidere, at der ligeledes har været kontakt imellem Williams’ og Toyotas tekniske stab siden åbningsløbet i Bahrain, for derigennem at forberede samarbejdet, såfremt at aftalen faldt endeligt på plads.
Efter alt at dømme vil kontrakten med Toyota løbe i 2 år med option for en tredje sæson.
Teamchef Sir Frank Williams har på intet tidspunkt skjult, at teamet har været på udkig efter en anden motorleverandør samt at den endelige beslutning ikke udelukkende havde at gøre med hvor kraftig en motorpakke man kunne få fat i.
Mark Webber får Toyota Power i 2007.
”Motorvalget handler både om det tekniske og kommercielle,” udtalte Williams i forbindelse med San Marinos Grand Prix. ”Det drejer sig om, hvilken motor der har størst chance for at vinde contra hvad der ellers leveres sammen med motoren.”
Aftalen imellem Williams og Toyota får konsekvenser for Midland, der nu skal søge motorleverandør andetsteds, og her er Cosworth en oplagt mulighed.
Teamchef hos Toyota, John Howett, udtalte for nylig i Monaco, at han ikke følte det optimalt for hans team, hvis deres kundeteam ligger og kæmper nede i den anden ende af gridden.
”Det vil helt klart være bedre for os, hvis vi har et mere konkurrencedygtigt team som partner,” sagde han. ”Men i denne fase kan ingen endnu sige, hvad der vil ske med Midland.”