Så er det igen tid til en Dagen Derpå her på Bil Magasinet Formel 1. Tidsmæssige omstændigheder er skyld i, at den først kommer op tirsdag. En spændende weekend, der fik en trist optakt, men som bød på et spændende løb, hvor dækkene igen spillede den altafgørende rolle.
Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 10/7 2012 klokken 22:07
Det lignede et deja-vu. Tilbage år 2000 havde man fremrykket det engelske grand prix til april måned, og løbets to første dage regnede det så meget, at markerne blev til smat og bilerne hverken kunne komme ind eller ud.
12 år senere fik vi en gentagelse, og hånden på hjertet, så var det chokerende at læse på Autosport, at arrangørerne opfordrede folk til at blive væk.
Så kan det godt være, at man ville kompensere de tilskuere, som droppede lørdagen, men det er bare ikke i orden, at man 12 år efter stadig ikke har fået bedre styr på de kritisable parkeringsforhold, der åbenbart omgiver Silverstone. Det er en OMMER, som en kendt Tuborg-reklame proklamerede.
Santander London GP
Copyright McLaren Media
Santander London GP
Copyright McLaren Media
Santander London GP
Copyright McLaren Media
Londons Grand Prix
Rygterne om et grand prix i Londons gader har eksisteret i mange år, men i ugerne op til dette års grand prix florerede historierne på nettet og i aviserne. I London Evening Standard den 22. juni hed overskriften på helsiden ’From Monte Carlo to Stratford’ og underteksten ”Hamilton could race in Olympic Park if Formula 1 track bid gets green light”.
Det læste jeg hurtigt som, at McLaren ville lade Lewis Hamilton køre en bil ind i den olympiske park til åbningsceremonien, på samme måde som Ferrari havde ladet Luca Badoer køre en Ferrari ind til åbningsceremonien til de olympiske vinterlege i Torino 2006.
Sådan forholdt det sig ikke, og samtidig havde McLaren udsendt en pressemeddelelse på vegne af hovedsponsor Santander. 28. juni klokken 19 lokal tid, hvilket så blev til klokken lidt over 20 dansk tid løftede man sløret.
Santander havde skabt en racerbane i Londons gader, hvor man kom forbi alle seværdighederne, inklusiv Buckingham Palace og London Eye. Komplet med to videoer, den ene en omgang inde fra bilen, den anden en video hvor Lewis Hamilton og Jenson Button fortæller om banen.
Santander London GP
Copyright McLaren Media
Videoerne kan ses nedenunder.
Et spændende forslag, som hurtigt blev et samtaleemne i mange medier. Nogle troede, at Bernie Ecclestones ide om et grand prix i London og Santanders var den samme, men det var to forskellige forslag og to forskellige lokationer.
Londons borgmester Boris Johnson var ikke afvisende, men i kommunalpolitikersprog fik han alligevel afvist det hele med snak om støj- og miljømålinger, og så var der lige det der med at lukke Londons største seværdigheder ned i et par dage. Intentionen var god og sjov, og der sidder nok nogle computernørder og prøver at genskabe banen til computer og konsol.
Donuts med Caterham og et freak accident med Maria de Villota
Dagene op til det engelske grand prix blev triste. Marussias testkører Maria de Villota skulle have sin debut hos Marussia og skulle bruge to dage på at køre op og ned ad landingsbanen i Duxfield. Efter første gennemkørsel hvor den 32-årige racerpige i langsom fart kører tilbage til ingeniørne tager helvede ved bilen, og kører i høj fart ind i læsserampen på en af teamets lastbiler.
Maria de Villota kom meget slemt til skade, og blev med det samme indlagt og har gennemgået flere langvarige operationer. Hun har mistet synet på højre øje, og tilstanden er seriøs, der dog heldigvis er en forbedring fra tilstanden kritisk.
Flere kørere kørte på Silverstone med stjerner på biler og hjelme for at hylde Maria.
Caterham havde et helt andet sted sat Heikki Kovalainen og Vitaly Petrov stævne på en lille rundbane, hvor de skulle lære fra sig, hvordan man lavede donuts i en Caterham (of course, red.). Gæsterne var bl.a. en fodboldspiller fra Queens Park Rangers, klubben som teamboss Tony Fernandez ejer.
Det var en underholdende dag, og smilet på den unge kvinde, der bliver kastet rundt af Vitaly Petrov fortæller vel nærmest det hele.
Heikki og Vitaly
Copyright Caterham F1
Smilet siger vel det hele
Copyright Caterham F1
Lotus kom med en ny bil til Romain Grosjean, men FIA valgte ikke at godkende den. Noget med noget panser og nogle kanoner, som ikke var tillladt i det tekniske reglement.
Copyright Lotus GP
De frie træninger og kvalifikationen
Fredag sagde det dryp, dryp og dryp. Så mange gange at banen var så våd, at kørerne valgte at holde deres kørsel til et minumum. Kun 21 kørere valgte at sætte tider i første træning og det tal blev reduceret til tyve i anden træning. Romain Grosjean var hurtigst i første træning og anden træning satte Lewis Hamilton sit præg på.
Lørdag gik det lidt bedre, da sidste træning var tør. Det gav forhåbninger om noget stort til Ferrari, da Fernando Alonso var hurtigste mand. Tæt på var Jenson Button, de to Lotus-racere og Sebastian Vettel. Mark Webber var nede på plads 13 og han blev efterfulgt af Michael Schumacher på plads 14.
Grosjean på en meget våd Silverstone bane
copyright Lotus
Lewis Hamilton under kvalifikationen til Englands GP
copyright McLaren Group
Pedro de la Rosa
Copyright HRT
Kvalifikationen blev både spændende og langvarig. Q1 havde The Usual Suspects ude, men det var Jenson Button, der meget skuffet måtte se sig ude på plads 18 efter de første tyve minutter. Jensons nedtur hos McLaren virker næsten komplet, specielt med den fremgang Lewis Hamilton har haft i forhold til sidste år.
Q2 blev delt i to. Regnen var kommet tilbage over Silverstone, og det resulterede i at kørerne havde svært ved at holde sig på banen, så banens official valgte at smide det røde flag over banen. Der skulle gå mere end en time før Q2 blev genoptaget med under syv minutter tilbage. Det gav naturligvis travlhed på banen, hvor ingen kører rigtig kunne føle sig sikker.
Med få sekunder tilbage var Paul di Resta på plads ni og klar til at avancere til Q3, da Romain Grosjean spandt sin Lotus rundt i næstsidste sving. Det bragte naturligvis gult flag over den del af banen, men alligevel formåede to kørere at presse di Resta ned på 11. pladsen. På Force Indias teamradio kunne man høre en skuffet skotte sige ’But there was yellow flags’, men det hjalp nok ikke, at den ene af de to biler der gik videre var Fernando Alonsos.
Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Kamui Kobayashi
Copyright Sauber Motorsport
Top 3 i kvalifikationen
Copyright Mercedes AMG
Q3 var spændende. Alle ni biler (Grosjean kunne ikke deltage efter afkørslen i Q2, red.) var på banen, og de ni startplaceringer blev først afgjort efter tiden var udløbet. Mark Webber blev slået af Fernando Alonso, og Michael Schumacher snuppede plads tre foran landsmanden Sebastian Vettel.
Lewis Hamilton sluttede på plads otte, men det skal ses i lyset af at han kvalificerede sig på de hårde dæk. Det samme gjorde Fernando Alonso, hvilket Pirelli hurtigt udsendte en pressemeddelelse om.
Alonso takes first pole for Pirelli Cinturato Green
Syv forskellige bilmærker i top 10 gav forhåbninger om et godt løb.
Santander British Grand Prix 2012
Ligesom i år 2000 så var løbsdagen tør. Det fik betydning for løbet for holdene sætter jo deres biler op lørdag efter, hvordan de skal køre søndag, og lørdag var det som bekendt vådt. Så med det som den ukendte variabel, så tog Fernando Alonso starten foran Mark Webber og Michael Schumacher.
Felipe Massa, som har kørt glimrende de sidste par løbsweekender, var hurtig til at smutte foran Sebastian Vettel for siden at lægge pres på Michael Schumacher. Det lykkedes efter et par omganges jagt at komme forbi. Romain Grosjean fik hurtigt ødelagt sit løb, da han på anden omgang måtte i pit efter en ny næse.
Webber foran Schumacher
Copyright Pirelli
Schumi foran Massa
Copyright Mercedes AMG
Paul di Resta
Copyright Sahara Force India
Hjemmebanekøreren Paul di Resta nåede kun en kvart omgang før hans bil var ude og mekanikerne kunne ikke reparere den i pitten. Surt for Paul, der som en af de britiske kørere havde gjort noget ekstra ud af hjelmen.
Kun en kører kom derfra, og det var ikke Sergio Perez. Løbets officials idømte Maldonado en bøde efter løbet for at have forårsaget en kollision, og han fik både en reprimande og en bøde på 10.000 euro. Jeg er ikke enig, og mener at Sergio Perez vidste, at han løb en risiko ved at forsøge at køre den lange vej udenom på en bane, der ikke var kørt en masse gummi i ovenpå det meget regn.
Oppe foran blev det en tvekamp mellem Mark Webber i Red Bull og Fernando Alonso i Ferrarien. To forskellige pitstrategier betød, at Mark kørte på de hårde dæk til sidst, imens Fernando på bløde dæk faldt i kløerne på den australske kører.
Sergio Perez udgik efter et sammenstød med Pastor Maldonado.
Copyright Sauber Motorsport
Webber lægger pres på Alonso
Copyright Ferrari Media
Webber foran Alonso med få omgange tilbage
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Med få omgange tilbage pressede Red Bull-køreren sig udenom spanieren, og kunne trække fra til en flot sejr. Det var måske nok synd for Fernando Alonso og Ferrari, men Mark Webber og Red Bull var de klogeste. Sebastian Vettel kom ind på tredjepladsen.
En mere uddybende beskrivelse af løbet kan du læse via linket til højre.
Mark Webber
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Så har du også prøvet at vinde igen
Copyright Ferrari Media
Podiet på Silverstone
Copyright Ferrari Media
Hot or Not Top 3
Som altid er der en meget subjektiv Hot og Not Top 3. Du behøver ikke være enig, og giv gerne din mening til kende i kommentar-feltet under denne nyhed.
Hot Top 3:
1. Fernando Alonso – for at hive resultater ud af Ferrarien, som den ikke burde.
2. Mark Webber – flot at vinde på sin anden hjemmebane
3. Felipe Massa – her blev du nok overrasket, men brasilianerens opadgående formkurve fortjener ros
Fernando Alonso
Copyright Ferrari Media
Mark Webber
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Felipe Massa med familien på Silverstone
Copyright Ferrari Media
Not Top 3:
1. Jenson Button – seriøs titelkandidat i 2011, svært ved at score point i 2012
2. Romain Grosjean – Hot eller Not? Har været involveret i så mange sammenstød at det må være Not
3. Sergio Perez – Talentfuld, men for utålmodig
Jenson Butten
copyright McLaren Group
Romain Grosjean
Copyright Lotus GP
Sergio Perez
Copyright Sauber Motorsport
Det lille ekstra galleri
Her kommer lige en samling ekstra billeder med nogle af de ting, som er sket i weekenden. De kommer i vilkårlig rækkefølge.
Narain Karthikeyan
Copyright HRT F1
Kingfisher-pigerne
Copyright Sahara Force India
Paul di Resta
Copyright Sahara Force India
Paul di Resta
Copyright Sahara Force India
God humor hos Caterhams mekanikere
Copyright Caterham F1
Simon Pegg på besøg hos Red Bull
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Bernie Ecclestone og Sebastian Vettel snakker på gridden
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Red Bull sejrsbillede
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Jude Law
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Se her er jeg
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
De gamle holdkammerater fra 2007 bytter hjelm på Silverstone 2012
Copyright Ferrari Media
Gordon Ramsay på besøg hos McLaren
Copyright McLaren Media
Lewis Hamilton under træningen til Englands GP
copyright McLaren Group
Lotus med the Dark Knight Rises logo
copyright Team Lotus
Natalie Pinkham overrækker Tony Fernandez den olympiske fakkel
Copyright Caterham F1
Tony Fernandez med den olympiske fakkel
Copyright Caterham F1
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.