Pirelli overtog dækleverancen fra Bridgestone, da den japanske dækleverandør valgte at trække sig fra motorsportens kongeklasse. Dengang kunne selv de bløde Bridgestone dæk nurses igennem et helt løb.
Fernando Alonso på Pirelli-dækkkene.
Copyright Ferrari Media
Det har man ikke kunne gøre på et Pirelli-dæk, og det har både været helt bevidst, men også gjort Pirelli til at de mest omtalte navne i Formel 1.
For hvor ofte kritiserer en kører ikke dækkene, og tit har vi set konsekvensen af et dæk, der fra en omgang til den anden mistede alt grip.
Senest i Valencia, da det manglende grip resulterede i episoden mellem Pastor Maldonado og Lewis Hamilton.
Pirelli motorsportscef Paul Hembery vil gerne blive i Formel 1.
Copyright Pirelli
Det har dog ikke afskrækket Pirellis motorsportschef, Paul Hembery, der gerne vil blive i Formel 1.
Overfor det franske magasin ‘Auto-Hebdo’ siger han:
“Vores nuværende kontrakt løber til sidst I 2013, men det har hele tiden været vores intention at blive i en medium-til-lang periode.”
”Deadline for 2014 er næste juni.”
”Hvis sporten ønsker at vi skal blive, og vi kan overbevise bestyrelsen om at fortsætte, i lyset af de økonomiske betingelser, så er det vores intention at arbejde videre.”
Løbet i Valencia blev første gang en kører vandt et løb to gange i år.