Hamilton skulle diskvalificeres

Der har været stor diskussion af diskvalifikationen af Lewis Hamilton i kvalifikationen til Spaniens Grand Prix. Nogle mener straffen var for hård, andre den var for blød. Charlie Whiting mener, at det var det eneste rigtige at gøre.

Lewis Hamilton . Copyright McLaren Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 22/5 2012 klokken 16:05

Det var noget af en straf McLarens Lewis Hamilton blev pålagt efter kvalifikationen. Diskussionerne var mange, og McLaren teamchef Martin Whitmarsh var overrasket over straffens hårdhed.

”Helt ærligt så havde jeg ikke forventet den straf vi modtog.”

Det store spørgsmål var hvorfor han blev diskvalificeret for hele kvalifikationen, og ikke bare frataget sine tider fra Q3, og dermed være sikret en 10. startplads.

Lewis Hamilton
Copyright McLaren Media


Men det kan man ikke, sagde FIA’s tekniske chef Charlie Whiting til ’Auto Motor und Sport’:

”Vi havde ingen muligheder for at gøre noget.”

”Hvis der er en overtrædelse, så gælder det for hele sessionen, ikke bare en del af den.”

”Kvalifikationen begynder med Q1.”

Top 3 efter kvalifikationen (før Hamilton blev diskvalificeret)
Copyright Ferrari Media


Årsagen er at det kun er en/to biler, der checkes efter kvalifikationen, og det giver muligheder for at satse med snyd. Af praktiske årsager kan man ikke checke alle bilerne, og slet ikke mellem de tre sessions.

Derfor risikerer man at kørere er undervægtige i Q1 og Q2 og så tager chancen i Q3.

”Deltagerne kunne derfor tage chancen og køre med mindre brændstof end tilladt i Q3, hvis straffen for at blive taget var relativ minimal.”

Sidste år blev Sebastien Buemi sendt bagerst på gridden efter problemerne med brændstoffet, så man kunne ikke gøre forskel.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ruslands GP i fare McLaren ungdomstester også i Abu Dhabi »