For et par år siden kom McLaren med et system som som kunne lede fartvinden ind igennem en kanal, og derved styre luftstrømmen til hækspoileren. Systemet hed F-duct.
Andre kopierede relativt hurtigt systemet, men fik det sjældent til at fungere så godt som McLarens.
Systemet blev dog forbudt året efter, idet det var køreraktiveret, hvilket der blev lavet regler imod. Siden introducerede man DRS-systemet.
Til i år kom Mercedes med en ny ide, W-duct’en, som fungerer uden bevægeligedele, og uden køreraktivering. W-duct’en styrer luftstrømmen ned til fronvingen, og giver stabilitet og downforve hvor det gør mest gavn. Det system har McLaren og Ferrari også lavet nu.
Nu har både Mercedes og McLaren dog været innovative igen.
Ifølge en rapport fra det tyske, Auto, Motor & Sport, har disse hold brugt tiden under testene i barcelona til at lave en ny, lovlig, F-duct.
McLaren MP4-25 med F-duct-indtaget foran køreren. Vi ved ikke hvordan den nye version ser ud. Copyright Bridgestone Motorsport
Mercedes var først, men McLaren har tydeligvis været inde på samme ide, da begge hold nævnes for at have systmet.
At kombinere F-duct med DRS skulle angiveligt give en massiv fordel i tophastighed. Ifølge rapporten havde Mercedes en topfartsfordel på 18 km/t hen af langsiderne, da de sidst testede i Barcelona.
Rygtesmedende andre steder snakker om at Red Bull og Lotus ligeldes har versioner af en F-duct. Det kunne måske være forklaringen på Rd Bulls store hul i næsebumpet.