Hvorfor formåede hverken Vitaly Petrov eller Bruno Senna at beholde sædet hos Lotus i år?
De gjorde det begge rimeligt, og selv om en skulle tabe duellen, så kom det alligevel som et chok, da Gravity-køreren Romain Grosjean fik sædet.
Svaret gav teamejer Gerard Lopez til det tyske bilblad ’Auto Motor und Sport’:
”Vi havde følelsen af, at han troede så længe han kunne levere sine sponsorers penge til holdet, så kunne han blive her de næste fem år.”
”Men sådan fungerer det ikke i Formel 1, hvor man er nødt til at arbejde hårdt for alt.”
Vitaly Petrov troede sponsorerne sikrede ham det fortsatte sæde hos Lotus.
Copyright Pirelli
”Så jeg mente Vitaly havde behov for en opvågen – om han skal holde pause et år, eller han finder noget i et andet hold, så hjalp det ham (at miste sædet, red.).”
Så det var en falsk tryghed, der fik Vitaly til at underpræstere, for Bruno Senna var det derimod en accept af det middelmådige.
”Jeg kan huske i Indien, hvor han (Bruno Senna, red.) var på vej ud til fjortepladsen på gridden, og han var i godt humør. ”
Bruno Senna var glad for at køre midt i feltet fremfor at ærgre sig over, at han ikke var med foran.
Copyright Lotus Renault GP
”Jeg tænkte det kan ikke være rigtigt. Når man er fjortener i kvalifikationen, så skal man være irriteret, og undre sig hvad der var gået galt.”
Romain Grosjean har selv prøvet at miste et sæde i Formel 1, som han troede var sikkert.
”Romain var i en lignende situation til Petrov. Han troede det nok skulle ordne sig. Bagefter holdt vi nøje øje med ham.”
Romain Grosjean fik sædet ved siden af Kimi for hans hårde comeback-arbejde i Auto GP og GP2, begge serier han formåede at vinde.
Copyright Lotus-Renault
”Så mente vi at han havde fortjent en ny chance.”
Som de fleste ved, så er ekstra chancer meget sjældne i Formel 1.