Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 8/1 2006 klokken 15:01
At dømme ud fra alverdens kioskbaskere og nyhedstjenester på Internettet, er Michael Schumacher dømt færdig med de næsten fyrre, og det hedder sig, at han vil trække sig hvis han ikke kan vinde løb i 2006.
Til det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel udtalte Schumacher således forleden, at hvis ikke Ferrari var konkurrencedygtig, ville tyskerens motivation til at fortsætte være stærkt forringet. Men lyder det mærkeligt?
Sandheden er da også mere nuanceret end som så. Problemet er blot, at den ikke ser så interessant ud som kioskbasker.
Bag kulisserne kæmper Schumacher tværtimod med større intensitet end set tidligere for at vende tilbage med uformindsket styrke. Således tilbragte tyskeren det meste af sin juleferie med at træne på banen i Jerez. Bl.a. blev det til 114 omgange, altså hele to løbsdistancer.
Motivationen og viljen til at vende tilbage og rette op på chokket fra i fjor er klar til stede.
Men ikke engang Michael Schumachers sublime evner bag et rat kan kompensere for en bil og dækkombination, der bare ikke fungerer, som tilfældet var sidste år.
Lykkes det derimod for Ferrari at vende skuden, vil vi utvivlsomt se en top motiveret tysker på de forreste startpladser igen.
Det er mest nærliggende at pege på Alonso og Räikkönen som de største konkurrenter, men det er hovedpersonen ikke selv helt enig i, hvilket han giver udtryk for i et interview med Bridgestone.
”Jeg er ikke sikker på, at det kun er de to fyre,” siger Schumacher. ”De har helt klart vist deres potentiale, men der er altså også flere andre gutter, som blot endnu ikke har haft mulighed for at vise hvad de kan.”
”Når det kommer til stykket betyder det heller ikke så meget hvem det er. I sidste ende handler det om, at du er der for at udfordre folk,” fortsætter Schumacher.
”For mig er det ikke nødvendigvis det at vinde, der betyder noget. Det har jeg alligevel gjort så tit. Jeg vil bare gerne være i stand til at kæmpe for det.”
Michael Schumacher har gjort det klart, at beslutningen om at fortsætte efter 2006, hvor hans kontrakt med Ferrari udløber, afhænger af teamets evne til at sætte en konkurrencedygtig pakke sammen til ham.
”Naturligvis ville vores succes før eller siden slutte,” fortsætter Schumacher. ”Men når man ser på slutresultatet i sæsonen, så sluttede vi alligevel som nr. 3 i både konstruktørernes og kørernes mesterskab. Og det fortæller også noget.”