Ferrari, McLaren og for så vidt Red Bulls chefdesignere har alle satset offentligt på at FIA ikke vil være alt for stive i deres fortolkning af udstødningsreglerne.
Simpelt sagt, skal udstødningen være synlig fra fugleperspektiv, skal have en bestemt vinkel, og være placeret indenfor et bestemt område. Derudover må den ikke bidrage effektivt til at skabe downforce.
Problemet er bare at en udstødning altid vil blæse noget luft ud, og det vil generere en effekt. Spørgsmålet er hvor langt man må gå for at udnytte denne effekt.
Red Bulls udstødning er placeret så den blæser ind over den nederste del af bagvingen, og hen til et designet hul bag baglygten, som måske kan kaldes en ekstra lille diffuser.
McLaren har lavet et par kanaler der leder udstødningen hen over baghjulene, og til siderne af bagvingen, men da kanalerne er åbne i toppen er udstødningen stadig synlig fra oven.
McLaren MP 4-27 bulerne foran baghjulene indeholder udstødningen. Designet hos McLaren er nu ændret så kanalerne er åbne foroven, og dermed lovlige. Copyright McLaren
Ferrari har lavet et design i stil med McLarens, men da FIA var på vej til deres pit på Jerez, fik de travlt med at lave en masse klippe-klistre arbejde på udstødningen og området omkring den.
Alle hold fik dog i sidste ende tommelfingeren op fra FIA’s tekniske leder, Charlie Whiting, men der er stor opmærksomhed på dette område.
”Hos Lotus har man valgt at være konventionel i sin fortolkning af reglerne, men hvis hokuspokus tillades, vil man naturligvis også kigge på om det kan betale sig,” lyder det fra Lotus.
Lotus E20 har en mere konventionel udstødning. Copyright LRGP
Der er dog udtalt enighed om dette ikke er enden på sagen om brugen af udstødningsgasser.