Det er ikke kun Saubers stop af udviklingen af blown diffuser, der er skyld i at bl.a. Toro Rosso har indhentet det schweiziske hold. Sergio Perez og Kamui Kobayashi bærer deres del af ansvaret, da de har kostet meget tid under pit stoppene.
Mercedes GP udsendte i sidste uge en pressemeddelelse ud, hvor de havde lavet en liste over hvor hurtige holdene var til at udføre pit stop.
Red Bull Racing og Mercedes GP var de hurtigste, imens Sauber holdet lå på plads otte, 1.3 sekund efter i snit pr. pit stop.
Sergio Perezs kiksede stop i pitten det korrekte sted kostede en placering til Force India.
Copyright Sauber Motorsport
Teamchef Beat Zehnder udtalte i Abu Dhabi om problemet:
”Hvad angår 2011 så har vi haft et problem med vores kørere. 80% af tiden stopper de (Sergio og Kamui, red.) ikke det rigtige sted i pitten.”
“Det koster os værdifuld tid. I Indien var Perez omkring tre meter efter det rigtige sted, hvilket kostede os omkring tre sekunder fordi hele holdet måtte flytte udstyret.”
”På grund af dette mistede vi en position til Sutil.”
Samtidig koster det tid, at Sauber Motorsport stadig bruger en lollipopmand i pitten. Det koster tid.
“Det automatiske system med sensorer giver et halvt sekund, men når det går galt, så er det rigtig farligt.”
Peter Sauber gratulerer Kamui Kobayashi for sit point
Copyright Sauber Motorsport
Kamui Kobayashis point i Abu Dhabi bragte Sauber tilbage på plads syv i konstruktørmesterskabet. Et point foran Toro Rosso, med et løb tilbage.