Det kedelige aspekt af løbene på Yas Marina Circuit har man i år forsøgt at eliminere ved at lave to DRS-zoner. Fra henholdsvis sving 7-8 og 10-11. Derudover har man valgt at forlænge den første DRS-zone en smule. Alt sammen for at øge muligheden for overhalinger, og dermed også for at gøre løbet mere værd at kigge på.
Timo Glock Copyright Marussia Virgin Racing
Nico Rosberg Copyright Mercedes GP
HRT Copyright Motion-Company
Paul di Resta Copyright Force India
Det virkede da også delvis efter hensigten – med tryk på delvist – for de to DRS-zoner betød mere eller mindre bare, at kørerne lå og byttede plads hele tiden. Når den ene kører havde overhalet den forankørende i den første DRS-zone, slog den anden bare tilbage i den sidste. Det har uden tvivl ikke helt været hensigten. Jeg vil dog stadig påstå at gårsdagens løb alligevel var værd at se og følge med i.
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Det var, som nævnt før her på siden, weekenden hvor Vettel tangerede Mansells rekord fra 1992 over flest pole positions på en sæson. 14 styk er det blevet til i alt ud af 18 mulige. En imponerende rekord, uanset om man mener at Mansells præstation var flottere end Vettels (Mansel satte 14 ud af 16 mulige poles).
Det var dog alligevel ikke helt den weekend, som Vettel og resten af Red Bull holdet havde håbet på. Det så ellers ganske lovende ud til at starte med. Vettel lavede en rigtig god start og formåede at få et lille forspring ned til de to McLaren kørere, men så skete det der ellers er blevet så uvant et fænomen for den unge tysker – han måtte parkere sin vinderracer i pitten, på grund af et punkteret bagdæk. Han nåede ikke engang en hel omgang rundt på den smukke bane.
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Heller ikke Webber havde et mindeværdigt løb på Yas Marina Circuit i går. Hans pit- og dækstrategi for løbet udviklede sig ikke optimalt for Red Bull køreren, som først havde et alt for langt pitstop og derefter valgte en helt forkert 3-stops-strategi. Alt dette har uden tvivl kostet ham en bedre placering i løbet.
Selvfølgelig kan man sige, at Red Bull i realiteten ikke har noget at tabe, da de både har verdensmesterskabet og konstruktørmesterskabet i hus, men de ville uden tvivl gerne have været gårsdagens begivenheder foruden. Udover det er Webber stadig med i kampen om andenpladsen, og med gårsdagens skuffelse er han nu endnu længere bagud i forhold til Button og Alonso, og en andenplads virker urealistisk.
Pastor Maldonado Copyright Williams F1
Patrick Head Copyright Williams F1
Pastor Maldonado Copyright Williams F1
Red Bull var dog ikke det eneste hold, som var på dybt vand i weekenden. Williams havde ikke et godt udgangspunkt for søndagens løb på Yas Marina Circuit. Barrichello kom aldrig på banen for at sætte en tid under kvalifikationen, og Maldonado måtte se sig nødsaget til at tage sin 9. motor i brug i denne weekend, da han fik smadret den 8. under sidste GP i Indien. Som bekendt er det ellers kun tilladt at bruge 8 motorer på en hel sæson, og med dette i mente måtte venezuelaneren inkassere en gridstraf på 10 placeringer til gårsdagens løb. Det betød at de to Williams kørere startede henholdsvis P23 og P24.
Til gengæld sluttede de to holdkammerater ikke sidst, og Williams holdet fik på den måde en smule oprejsning for en ellers turbulent weekend. Barrichello sluttede som 12’er og Maldonado som 14’er.
Lewis Hamilton Copyright McLaren Media
Lewis Hamilton Copyright McLaren Media
Den bedste efter gårsdagens løb må dog siges at være Lewis Hamilton (i hvert fald efter min mening). Meget er ellers gået imod ham, og der er mange øjeblikke fra denne sæson, som briten helt sikkert hellere ville have været foruden. Derfor var det også en stor forløsning for den tidligere verdensmester, da han i går kørte sin 3. sejr i denne sæson hjem. Måske gik det ham så godt, fordi hans mor var tilstede under løbet for at støtte sin søn. Hamilton har i hvert fald efterspurgt den samme mængde opbakning af venner og familie, som holdkammerart Jenson Button har haft igennem hele sæsonen.
Felipe Massa hylder 20-året for Ayrton Sennas sidste verdensmesterskab på sin hjelm Copyright Ferrari Media
Fernando Alonso Copyright Ferrari Media
Fernando Alonso Copyright Ferrari Media
Sæsonen er som bekendt ved at være slut, og de fleste hold er efterhånden begyndt at tænke mere på udviklingen af næste års racer end på de nuværende. Alligevel har Ferrari her mod sæsonafslutningen valgt at ændre på designet af deres frontvinge. Det traditionsrige, italienske tophold har forsøgt at kopiere Red Bulls vinder frontvinge, men det har åbenbart ikke virket helt optimalt – de har i hvert fald haft svært ved at holde vingen i ro.
Dette var så min beskedne gennemgang af weekends begivenheder, men selvfølgelig skal jeg vanen tro tilkendegive min helt egen og yderst subjektive hot og not top 3 over for jer:
Hot top 3:
Lewis Hamilton Copyright McLaren Media
1 Hamilton på øverste sejrsskammel. Han har ikke vundet et løb siden Tysklands GP i år, og han har om nogen været ude i en turbulent periode og er blevet skældt ud for mangt og meget, men i går formåede han at gøre det hele til skamme. Flot kørt!
Paul di Resta Copyright Force India
Adrian Sutil Copyright Force India
Adrian Sutil og Nico Hülkenberg Copyright Force India
2 Begge Force India kørere i top ti. De er i mine øjne "the Best of the Rest" her mod sæsonafslutningen.
3 Alonso. Flot kørt.
Not top 3
1 Red Bull havde ikke ligefrem en succesfuld løbsdag. Vettel som måtte udgå allerede på første omgang på grund af et punkteret bagdæk, og en pit strategi, som mildest talt ikke gav pote for verdensmesterens australske kollega. Det må være en ommer.
2 2 DRS-zoner. Det var i mine øjne lidt ”over kill”. 1 DRS-zone havde sikkert været nok.
3 Ferraris pithold. Ligesom Red Bull og Webbers lidt for lange pitstop, mistede Alonso også tid de gange han var inde for få friske dæk på, og var dette gået en smule bedre kunne han meget vel have fejret sin anden sejr i sæsonen.