I denne weekend er der uddelt 5 straffe, det betyder at Hamilton, Perez, Ricciardo, Karthekeyan og Petrov alle er placeret længere tilbage end de har kvalificeret sig til.
Debutløbet i Indien ser ud til, at kunne blive en støvet omgang, hvor lørdagen viste at lige så snart man er udenfor idealsporet, så er der store mængder støv, der hvirvles og/eller klistrer til dækkene.
Støvet gør det samtidigt svært at udnytte de 2 DRS-zoner, for man kan risikere at miste mere end man vinder på en overhaling.
Pirelli har medbragt gule og sølvfarvede dæk, som sædvanlig, så er der stor forskel på de hårde og de bløde dæk, op mod 2 sekunder, så igen så vil dæk og strategi betyde utroligt meget for dagens løb.
Opvarmingen er i gang og vi venter bare på starten af løbet.
1. omgang:
Massa tager Hamilton i starten, mens Alonso først går forbi Button, men Button slår tilbage mod første sving, alt imens Force India og andre bruger mere af banen end planlagt.
MS er oppe som nummer 8, ganske godt klaret. Trulli er røget ud efter kontakt og Button er oppe som nummer 2 nu.
Omgang 2-5
Slow viser at der er voldsom kontakt i første sving, hvor blandt andet Barrichello mister næsen og kulfiber flyver over hele banen, men ingen Safety car på banen.
Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton efter de første 3 omgange. Kobayashi er ude efter første svings kollisioner.
Webber forsøger at "DRS'e" sig forbi Button, men kan ikke bremse og få drejet ind i svinget bagefter, så Button holder sin placering.
Glock har også forladt løbet efter første omgang. I mens, så har Vettel igen forladt resten af feltet og er 3-4 sekunder foran, alt imens han kører bedste tid.
Omgang 6-10:
De 3 førende kørere er klart hurtigere end resten af feltet.
Alguersuari går forbi Senna og er nu nummer 10, imens så er hele feltet på de bløde dæk og 3 mand har klaret deres obligatoriske skifte, nemlig di Resta, Perez og Petrov.
Hændelsen på første omgang er dømt som "Race incident" - alt andet ville også undre, med 24 mand for fuld hammer ned mod et højresving.
Omgang 10-15:
Senna lader til at have mistet sin KERS og rasler baglæns gennem feltet.
Top 8 består af de 4 topteams, i blandet rækkefølge.
Maldanado parkerer raceren, men det giver ikke gult flag. Det lader til det er gearkassen der står af, så Maldanado stille & roligt kan parkere i siden. Imens så kører Button hurtigere end Vettel og spiser langsomt af hans forspring.
Små 15 omgange kørt, utroligt nok har vi ikke set det første planlagte stop endnu.
Omgang 15-20:
Støvet ses meget tydeligt ligeså snart bilerne er udenfor idealsporet, tykt, "klistret", lysebrunt støv hvirvles op og hænger i luften.
Sutil pitter til første ordinære stop. Det forventes at der skal stoppes 3 gange, men mon dog ikke nogen satser på en 2-stopper.
De fleste af frontkørerne pitter, Vettel og Button bliver ude. Alonso ender bagved MS. Men efter en omgang så bruger han DRS til at trække sig forbi.
Omgang 19, Button går i pit. Nye bløde dæk hele vejen rundt.
Omgang 20 - Vettel pitter til nye bløde dæk.
Vettel er stadig flyvende Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Omgang 20-25:
Massa sætter bedste tid.
Pitstopsrunden har ingen ændringer bragt i stillingen. Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, MS, Senna og Alguersuari er i pointene.
Massa laver en fejl og Hamilton er helt oppe bag ham. Tada - de rammer hinanden. Mon dog ikke vi skal have stewards på banen igen. Massa spinner og Hamiltons frontvinge er ødelagt.
Hamilton forsøger indenom, Massa lukker kynisk døren og de banker sammen.
Massa holder sin 5. plads, mens Hamilton må pitte og ryger ned som nummer 8. Hændelsen er under undersøgelse, sæsonen taget i betragtning, så bliver det en meget spændende afgørelse.
Omgang 25-30:
Buemis motor har opgivet og han er ude af løbet.
Hændelsen vil givetvis enten ende med Race incident eller en straf til Massa - Hamiltons historik taget i betragtning og hans domme og/eller manglende domme i år, så kunne man godt tro det ender med en Race Incident.
Omgang 30-40:
Massa får en drive-through for at skabe en kollision. Bagefter går han i pit for at få nye dæk og en ny frontvinge. Dårligt løb for Massa, på trods af en god start.
Massa er nede som nummer 11 efter diverse straffe og stop.
Kort efter er han ude, hjulet der var i kontakt med Hamilton, har et knækket ophæng.
Replay viser at ophænget knækker ved kontakt med de utroligt høje kerbs på banen.
Top 10 er nu: Vettel, Button, Webber, Alonso, Rosberg, MS, Hamilton, Alg, Sutil og Senna, der har fået lidt af en anden luft.
37 omgange afviklet, af et ganske underholdende debutløb i Indien.
Alonso har fået lukket hullet op til Webber og er nu indenfor DRS-afstand. Webber går ind til de hårde dæk - ganske overraskende med mere end 20 omgange tilbage.
Felipe Massa foran Lewis Hamilton Copyright Ferrari Media
Omgang 40-50:
Det skal blive spændende at se hvad tider Webber kan sætte på de hårde dæk, ganske tit, så har de vist sig at være hurtigere i selve løbet, end forventet efter kval'en.
Alonso i pit til hårde dæk. Strategien er virkelig i spil, med 20+ sekunder til et pitstop, så skal der regnes på hvad der er den bedste mulighed.
Alonso "leapfrogger" Webber med et lille sekund og er nummer 3. Til gengæld, så viser Webbers første omgang at de hårde dæk er næsten ligeså hurtige som de bløde.
Som tidligere set, så er Ferrari/Alonso-pakken hurtige i den sidste del af løbet, han er pt. 6/10-dele hurtigere end Webber på de hårde dæk, men næsten et sekund efter Vettel/Button på de bløde dæk.
Button og Vettel skiftes til at køre hurtigere end den anden, men afstanden holder sig på ca. 5 sekunder.
15 omgange tilbage - gad vide hvornår Vettel og Button tager deres sidste stop. Hamilton er oppe på en 7. plads efter diverse stop.
Hamailton og Rosberg er inde til deres sidste stop. Button stopper, nu venter vi bare på Vettel.
Vettel går i pit, som sidste mand fra fronten.
Omgang 40-50:
Button henter kraftigt ind på Vettel, men det er før set at der er et ekstra gear i Vettels Red Bull racer, når andre kommer tæt på.
MS er en af dagens helte, en stærk præstation fra midten af feltet og det ser ud til han for en gangs skyld slår Rosberg.
Jeps. Efter sidste stop, så kommer han ud foran Rosberg. Stærk præstation af den 7-dobbelte verdensmester.
Mercedes har givet begge kørere frie hænder til at køre race.
Alt imens, så har Vettel været den førende kører hver eneste omgang - 5 omgange tilbage.
I modsætning til forudsigelserne, så ser det ud til at blive et 2 stops løb. Især de bløde dæk har været stabile.
2 omgange tilbage. Der er ikke de store kampe pt.
Med Vettel, Button og Alonso på de første 3 pladser, så konsolideres top 3 i verdensmesterskabet, hvor både Webber og Hamilton taber terræn i kampen om podiet.
Slut.
Vettel sætter sig på alt - pole, sejr og løbets hurtigste omgang.