Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/10 2011 klokken 12:10
Det er tydeligt at se, at der ikke er blevet kørt race på den nye indiske bane før, hvilket betyder at tiderne stødt falder hen over weekenden, i takt med at der bliver lagt mere gummi ned i asfalten.
At finde den hurtigste vej rundt på en ny bane, der hele tiden ændre sig i forhold til grip, lader til at være meget svært.
Felipe Massa var ret aktiv på banen og sluttede også hurtigst af alle, med en tid på 1.25,706, hvilket dog kun var 92 tusindedele sekund hurtigere end Sebastian Vettels bedste tid.
Mark Webber endte nede som nummer 5, hele 8 tiendedele sekund efter Massa, mens Force India køreren, Paul di Resta som nummer 9, måtte se sig slået med over to sekunder.
Så selvom top 6 var at finde indenfor (eller næsten) et sekund, viste træningen at der var et gigantisk spring mellem dem og resten af feltet.
Ikke overraskende, var det en HRT racer der var t finde bagerst i feltet, men noget overraskende var det det raceren med den eneste indiske kører, der endte der.
Karthikeyan endte med en bedste tid på 1.32,824, hvilket var mere end 7 sekunder langsommere end Massas bedste tid.
Noget overraskende var det dog, at Mercedes GP kørerne havde svært ved at få deres racere til at fungere på den nye bane. Således sluttede Rosberg som bedst af de to, på plads nummer 19, omkring 5,5 sekunder efter Massa, mens Schumacher endte helt nede som nummer 21, lidt over 6 sekunder efter Massa.
Tilbage til front, er der dog en del der tyder på at Red Bull igen står med de stærkeste kort, hvilket blev tydeligt, da vi så Webber med en tung racer, indhente, overhale og kører fra Hamilton, der efterfølgende lød meget bekymret over radioen.
I morgen, når tredje træning skydes i gang, vil vi helt sikkert se en markant forbedring af tiderne og forhåbentlig lidt mere samling på dem, så ikke top 6 overhaler det resterende felt med flere omgange.