Det har været meget tydeligt i år, at flere hold direkte har valgt ikke t gå efter de forreste placeringer på gridden, ved kun at sætte tider på de hårde dæk eller blot kører en enkelt omgang eller to på de bløde, for på den måde at være bedre stillet til løbet.
Det har været flere forslag fremme, for at undgå at nogle kan komme med i Q3, for helt at blive inde og acceptere en 10 startplacering, for derved at have de bedste dæk til løbet.
Nu kommer det så frem, at man overvejer at genindfører kvalifikationsdækket, for derved at stille alle lige til løbet.
Ved at indfører kvalifikationsdæk, vil vi således få det mest rigtige indblik i hvor de enkelte kørere er i forhold til hinanden, men det vil på den anden side fjerne et strategisk element.
Pirellis kan være på vej med endnu en farve Copyright Pirelli
Til kvalifikationen kan vi dog forvente, at der bliver stillet et begrænset antal kvalifikationsdæk til rådighed, hvilket kan tilfører kvalifikationen en anelse strategi, eller i det mindste satsninger fra de enkelte hold, for at sikre sig pole.
Kvalifikationsdæk vil dog næppe blive indført i år, men vil først være et element i den kommende sæson.