Så skete det endelig. Vi skulle altså sætte kryds ud for årets 205. dag og sæsonens 10. GP, før Vettel for alvor blev rystet i sin grundvold. Det blev weekenden, hvor Vettel for første gang i sæsonen ikke startede et løb fra første parket. Det blev også weekenden, hvor Vettel for første gang i sæsonen sluttede dårligere end en 2. plads. Helte eposset er nu for alvor ved at blive skrevet.
Fredag
Fredagens to trænings sessioner forløb nogenlunde vaneligt. Efter at Ferrari langt om længe har fået bygget den racer, som de inden sæsonstart meldte ud at de ville stille op med, har vi her ved halvvejsmærket endelig fundet nogen, der rent faktisk kan true Vettel og Red Bulls dominans. Ved sæsonens 9. GP i England kørte Alonso en flot sejr hjem, og dermed også sæsonens første sejr til det legendariske Formel 1 hold fra Maranello. Ved fredagens 1. frie træning, viste han endnu engang, at han er ”a force to be reckoned with”, da han kørte weekendens første hurtigste tid hjem.
Til gengæld var det ikke de største præstationer vi så fra det andet hold, som skal være med til at bringe spænding ind i kampen om verdensmesterskabet. McLarens to topkørere var ikke synderlig godt kørende i fredags to første træninger.
Lørdag
Lewis Hamiltons fans var der også nogle af Copyright Michael Ewert
Det var de til gengæld om lørdagen – i hvert fald Lewis Hamilton. Ingen havde helt regnet med, at de efter en skuffende fredag kunne komme så godt igen, som ikke mindst Hamilton gjorde det. Ikke engang McLaren selv gav udtryk for at være særligt godt med i denne weekend (det var i hvert fald det de sagde). Efter en okay 3. trænings session, var Hamilton flyvende under kvalifikationen senere på lørdagen, og tog løbets anden bedste startposition. Det var da også en tydeligt glad Hamilton, der mødte op til pressemødet efter en flot kvalifikation.
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
En der så knap så glad ud var midlertidigt den førende i klassementet. Skuffelsen var til at få øje på hos tyskeren, der sikkert heller ikke var helt tilfreds med, at det denne gang var hans holdkammerart Mark Webber og ikke ham selv, der fik lov til at sidde i den eftertragtede midterste stol.
Der var nok også mange (inklusiv undertegnede), som havde regnet med at se en person i en rød kørerdragt flankere to andre i de velkendte stole i presselokalet, men sådan gik det ikke. Alonso, der ellers havde set ganske godt kørende ud under træningerne, tog ”kun” P4 under kvalifikationen, skarpt efterfulgt af sin brasilianske holdkammerart Felipe Massa.
Adrian Sutil Copyright Sutton Images/Force India
VItaly Petrov Copyright Lotus Renault GP
De to overraskelser i top ti blev Adrian Sutil og Vitaly Petrov, der kunne køre til start fra henholdsvis P8 og P9 under gårsdagens løb.
Søndag
Søndag var ikke overraskende dagen, hvor slaget skulle stå, og så sandt som det er sagt og skrevet, så blev det også et ordentligt et af slagsen!
Allerede fra start af stod der spænding og kamp på skemaet. En efter en blev de røde lamper tændt, og varslede for hver rødglødende lampe om det forestående slag, der ville bryde ud så snart de igen blev slukket. De brølende motorer lød, og Hamilton skød frem foran alle andre, skarpt forfulgt at Webber og Alonso, som forviste Vettel ned til en uvant fjerde position. Det var da også lige præcis de tre kørere, der resten af løbet udkæmpede en brav kamp om første pladsen.
Længere nede så vi flere slag udkæmpe sig. Her kan blandt andet nævnes Rosberg vs. Massa, Petrov vs. Button, Petrov vs. Schumi, Massa vs. Vettel mf. Sidstnævnte kamp blev afgjort på noget utraditionel vis i pitten på sidste omgang. Massa havde ellers ligget foran Vettel i lang tid, men der skulle blot ét enkelt dårligt pitstop til, for at brasilianeren så sig overhalet af den førende i klassementet.
Karun Chandhok Copyright Team Lotus
Et af weekendens måske dårligste taktiske træk må tilfalde Lotus, som valgte at skifte Trulli ud med inderen Chandhok. Det vil være synd at sige, at han klarede Tysklands GP flot. Det er vel nærmest modsatte, der var tilfældet. Han sluttede sit (måske sidste løb i sæsonen) af med en flyvetur ud i gruset på 31. omgang.
Sæsonrekorder blev sat og brudt i denne weekend. En af de nye rekorder blev leveret af vejret. Tysklands GP blev nemlig også sæsonens koldeste med luft temperaturer, som havde svært ved at kravle op over 15 grader, og banetemperaturer der lå omkring de 20 grader.
De kolde vejrforhold til trods sluttede Tysklands GP af med følgende kørere i top ti: Hamilton, Alonso, Webber, Vettel, Massa, Sutil, Rosberg, Schumi, Kobayashi og Petrov.
De fleste af jer er nok ved at være vant til det, men her kommer der i hvert fald undertegnedes helt egen og yderst subjektive hot og not top 3:
Hot top 3
1. Hamilton på øverste podieplads!
2. At der nu langt om længe er kommet reel kamp om mesterskabet, og at det derved ikke længere er givet på forhånd, at Vettel kører både pole og første pladser hjem på stribe.
3. Sutil der sluttede på en flot 6. plads, og Kobayashi der kørte fra P18 og op på 9. pladsen. Way to go boys!
Not top 3
1. At Button måtte udgå
2. Chandhok. Der behøver vel egentligt ikke at blive sagt så forfærdelig meget om ham, andet end det faktum at jeg er overbevist om, at vi ikke ser ham stille til start i næste weekend og lang tid frem.
3. Massas dårlige pitstop på sidste omgang, hvilket førte til at Vettel kom før ud af pitten og tog derved 4. pladsen fra Massa.