Renault-holdet er nu i gang med at forhandle en ny motorkontrakt for 2014 hjem. Det burde være en formsag for holdet, der bærer motorfabrikantens navn, men rent faktisk er det to forskellige enheder.
Det er Renault Sport, der står bag motoren. Et af argumenterne, som Renault teamchef Eric Bouillier lægger på bordet er muligheden for at sætte en fransk kører bag rattet på den ene racer.
Samtidig skulle det franske hold, bosiddende i England, være villig til at engagere sig mere i muligheden for få Frankrig tilbage på kalenderen.
Nu nævner jeg Cosworth i 2014, men rygterne på Silverstone sagde allerede 2012.
Lotus Renault teamchef Eric Bouillier håber på en forlængelse af den nuværende motorkontrakt.
Copyright Lotus Renault GP
Det afviser teamchef Eric Bouillier dog:
”Det er nye rygter i paddocken, som jeg godt kan slå ihjel nu, hvis I ønsker det – vores kontrakt med Renault slutter først efter 2013.”
“Vi har allerede startet diskussionerne omkring en forlængelse, og nu skal vi til at forhandle. Men situationen i dag er anderledes fra de tidligere år.”
”Renault er i dag en motorleverandør og, selv om vi historisk har haft et rigtig godt forhold og et teknisk partnerskab, fordi noget af teknologien som Renault bruger i deres personbiler er vores, så er diskussionen i dag anderledes.”
Nick Heidfeld
Copyright Renault F1
”Vi er en del af en gruppe på fire hold, og vi vil gerne sikre, at vores teknologi ender det rigtige sted. Vi er ikke en motorleverandør, vi er en chassisfabrikant.”
”Plus vi har sponsorater fra Renault og Total, hvilket er fransk involvering. Intentionen i Frankrig er at bringe Formel 1 tilbage til Frankrig. Så det er meget komplekst, men jeg prøver at gøre alle glade.”
“Først mig selv, men også vores partnere, for at sikre at vi kan bevare vores kommercielle forhold.”
Williams-Renault-offentliggørelsen
Copyright Williams F1
Eric Bouillier frygter, at Renault Sport vil have svært ved at servicere de fire hold, efter Williams nu også skal køre med Renault-motorer, på den bedste måde. Ingen af de nuværende motorleverandører leverer til flere hold.
”Naturligvis kan man blive bekymret, når de nu skal til at supplere endnu et hold. Måske bruger de deres energi forkert, og deres resurser. Det er en bekymring vi har, og vi har rejst spørgsmålet, og vi vil rejse det igen.”
Skulle svaret på dette spørgsmål vise sig at være forkert, så er det ikke utænkeligt, at Renault-navnet, som hold, forsvinder fra Formel 1, og en ny motorfabrikant skal levere kræfterne til det hold, som har DNA helt tilbage fra det hold, som Ayrton Senna debuterede for i 1984.