Søndag oplevede vi et af de mest kedelige løb i nyere tid i Formel 1. Løbet, der blev domineret af Red Bulls Sebastian Vettel, endte med 24 gennemførende biler. En rekord i det, at der ved de få tidligere eksempler på 100% gennemførelse var færre biler på gridden.
Banen i Valencia blev op til debuten i 2008 hyldet som et pragteksempel på, hvordan moderne baner skal bygges. Ordene kom fra Bernie Ecclestone, men siden er der kørt flere løb på banen, der aldrig rigtig har budt på underholdende racing.
Tirsdag meldte de to spanske radiostationer ud, at Barcelonas Circuit de Catalunya forsvinder fra Formel 1, og løbet på Valencia skifter nu etiketten ’GP of Europe’ ud med ’Gran Premio di Espana’.
Ifølge radioerne er det en mundtlig aftale, der giver Valencia det spanske grand prix i fremtiden, og det kan underbygges med kommentarer, som Valencias borgmester, Rita Barbera, fortalte til nyhedsbureauet ’EFE’ om, at de valenciske arrangører ønsker en tidligere dato.
Netop en tidligere dato har løbet i Barcelona.
”Vi taler om at bytte datoer. Det (F1) er spektakulært, hvad angår at booste økonomien gennem turisme.”
Podiet ved Europas GP 2010. Et løb der var noget mere spændende end dette års udgave.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Et yderligere argument for, at der er noget sandhed over tirsdagens historie kommer fra udtalelser FIA præsidenten Jean Todt kom med til den spanske avis ’Diaro AS’ om, at de 21 løb på 2012-kalenderen kun vil være på 20.
Modsat er det to spanske radioer, den ene fra Valencia, der bringer disse rapporter. Hverken anerkendte ’Autosport’, den officielle Formel 1-side eller hos FIA er der noget at læse om dette, der nok mest er et pr-mæssigt forsøg på at ændre en langgaber til en god nyhedshistorie.
Skulle der være hold i sagen, så følger BMF1 op.