Canadas GP: Dagen derpå. Det ”vandvittige” løb!

Sæsonens første regnvejrs løb, Formel 1 historiens længste løb, en kører øverst på sejrsskamlen, der havde kørt sig op fra P21. Canadas GP 2011 vil gå over i historien.

Jenson Button . Copyright McLaren Media

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 13/6 2011 klokken 12:06

Puha, jeg er næsten helt tom for ord efter en rutchebanetur af en motorsportsweekend (men også kun næsten!).

Det var weekenden jeg selv og utallige andre motorsports fanatikere havde set frem til med et barns forventning. Det var motorsportens juleaften, og jeg havde udelukkende ønsket mig hårdtslående, fartgale, spændingsfyldte, motorstøjende, brændt-gummi-lugtende gaver fyldt med sejre til danskerne i Le Mans og McLaren i Canada. Det blev dog ikke helt den gaveregn jeg havde regnet med.

Som i et hvert andet eventyr startede det så godt. Slagmarkerne var kridtet på begge sider af Atlanten. Motorerne skrålede i kor deres krigsråb, synkront med lyden fra de varme, hvinende dæk. Lyden af et forestående slag. Der var intet at tage fejl af. Det var nu at slagene mellem titanerne skulle stå!

Fortsættelse følger….

Le Mans

Godt nok er vi en Formel 1 side, men der kan godt lige være plads til en lille gennemgang af begivenhederne fra verdens bedste 24 timers løb. 4 danskere stillede op til start, og 0 danskere kørte over målstregen. Om skuffelsen var til at få øje på? JA!

Med Tom i Audi nr. 3, Jan i Corvette, Casper i sin Hope hybrid og Allan i Ferrari 458 var forventninger i top, men allerede efter ca. 50 minutter måtte Tom udgå, da McNish foretog et lidt for modigt overhalingsforsøg på en Ferrari. Ups, lavede du lige selv en Hamilton der, hva’ McNish?! Efterhånden som de 24 timer skred frem, måtte de tilbageværende danske svende også se sig ude af årets Le mans, som sluttede med sejr til Audi, på trods af at de til sidst kun havde en enkelt bil tilbage i feltet.

Fredag: 1. og 2. frie træning

Nok om Le Mans for denne gang. Tilbage til formel 1.

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Nico Rosberg og Michael Schumacher Copyright Mercedes GP

Fredag stod som altid i træningens tegn, og i den første af de i alt tre træninger, var det Mercedes, som viste deres sølvfarvede klør frem. Rosberg var weekendens første, hurtigste mand, og sendte samtidig vores forventninger til det tyske holds præstationer for resten af weekenden helt op i vejret. De forventninger blev ikke mindre af, at gode gamle Schumi kunne se sig selv tage 1. frie trænings 3. hurtigste tid.

Overraskende nok kunne Red Bull ikke rigtig følge med under 1. frie træning på Circuit Gilles Villeneuve i canadiske Montréal. Vettel nåede ikke en gang at kører træningen til ende, da han ramte ”Wall of Champions”. Den mand gør åbenbart alt for at kunne kalde sig selv mester. Holdkammerart Mark Webber brillerede heller ikke lige frem, ved kun at præstere en 12. hurtigste tid.

2. frie træning havde næsten omvendt fortegn i forhold til 1. frie. Hverken Rosberg eller hans noget mere erfarende holdkammerat Schumacher klarede sig særlig godt i fredagens 2. frie træning. Her kunne de kun presse tider ud af Mercedes racerne, som kunne anbringe dem på henholdsvis 19. og 20. bedste tid (”bedste” virker her en anelse misvisende). Højst mærkværdige placeringer, når man tager højde for de to tyskeres tider fra 1. frie træning.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

I stedet så vi en sulten spanier i en rød Ferrari racer, der kørte en 1:15.107 tid hjem, og viste dermed, at Ferrari nu for alvor vil lege med oppe i toppen. Anden hurtigste tid blev ikke så overraskende leveret af ingen ringere end Red Bulls wunderkind Sebastian Vettel.

Adrian Sutil Copyright Force India

Kamui Kobayashi Copyright Sauber Motorsport

Uheld fik vi også at se under fredagens to træningssessioner. Udover Vettel måtte både Sutil og Kobayashi udgå fra træningen med mere eller mindre smadrede racere til følge.

Lørdag: 3. frie træning og kvalifikation

Endnu engang i denne weekend så vi, hvor gode både Ferrari og Mercedes efterhånden er blevet. Efter en skuffende sæsonstart fra de to top hold, kunne vi nu se kørere og biler, som rent faktisk kan være med til at true Red Bull og ikke mindst Vettels Formel 1 sejrsimperium.

Sebastian Vettel jubler Copyright Pirelli

Det var dog stadig Vettel, der kørte af med 3. frie trænings hurtigste tid, men forspringet skrumper tilsyneladende ind for hvert løb.

Pedro de la Rosa Copyright McLaren Media

3. frie træning så umiddelbart ud til at blive uheldsfri. Det blev den dog ikke. Det kan McLarens reserve kører og Perez’ afløser for weekenden skrive under på. Pedro de la Rosa blev ellers kaldt ind til Sauber i sidste øjeblik i denne weekend, men fik altså smadret sin nye Sauber C30 på allersidste omgang.

5 hold i top ti var resultatet efter lørdagens kvalifikation. Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes og Renault. Ikke rigtig nogen overraskelser der. Desuden burde Pole position snart omdøbes til ”Vettel” position, for det virker grangiveligt som om, at tyskeren har en pagt med nogle højere magter om, at den grid placering tilhører ham og kun ham. ”Es ist mein! Mein Schatz!”

Søndag: løbet

Så blev det langt om længe søndag, og med regnvejr i sigte kan det nok være, at undertegnede både glæde sig til og frygtede det forestående løb. Skulle vi endelig have sæsonens første, rigtige regnvejrsløb? Og i så fald, skulle vi så også se et ”løb” kørt bag safety car??

Svarene: Ja og til dels ja.

Der var vidst ingen der rigtig havde ”regnet” med, at Canadas GP skulle udfolde sig helt som det gjorde. Ingen kunne have forudset, hvor ”vandvittigt” det ville blive. Ingen kunne på forhånd vide, hvordan det hele ville ”sejle” for kørerne. Okay, nok med de vandede vittigheder for nu.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Men det bliver regnen vi især vil huske Canadas GP for. Det startede under safety car. Lidt en party killer hvis i spørger mig. Safety car er i det hele taget en party killer, og vi skulle snart få den at se igen. Løbet blev endelig givet frit på 5. omgang, men allerede på 8. omgang gik det galt. Hamilton forsøgte at overhale sin holdkammerart Button på start/mål langsiden, men briten havde ikke set sin landsmand, og fik derved ikke givet Hamilton nok plads til at foretage overhalingen. På den kedelige måde sluttede Hamiltons løb, og jeg fik brugt alle de grimme gloser i ordbogen.

Hamilton var dog ikke den eneste, der måtte gå slukøret og mere eller mindre forslået fra Circuit Gilles Villeneuve. Alonso, Sutil, Heidfeld, Maldonado og Kavalainen måtte også skrives på listen over udgåede kørere af Canadas GP 2011.

Efter at løbet på 13. omgang igen blev sat frit, tog regnen så meget til, at Mayländer allerede på 20. omgang igen måtte kører Mercedes-Benz SLS AMG’en ud på banen, og på 25. omgang måtte løbet stoppes helt.

I de tider, hvor løbet rent faktisk fik lov til at passe sig selv, var det underholdning i top klasse, men mere end 2 timers afbrydelse var ikke ligefrem ophidsende. Klokken 21.50 satte tøsedrengene – undskyld, jeg mener naturligvis løbsledelsen – løbet i gang igen. Ikke overraskende under safety car. Man skulle næsten tro, at det var Mayländer, der kørte for at vinde sæsonens 7. GP på Circuit Gilles Villeneuve.

Bernd Mayländer fortsætter som sikkerhedsbilens chauffør Copyright Daimler-Benz

På 35. omgang fik kørerne endelig lov til at gøre, hvad de bliver betalt for: Køre race, men ingen kunne åbenbart stoppe Mayländer, der tilsyneladende havde fået smag for glatbanekørsel. Nogen må jo stoppe den mand!

Heldigvis var løbets sidste del safety car fri og spræng fyldt af spænding. Som McLaren og ikke mindst Hamilton fan, havde jeg stort set afskrevet Canadas GP, som værende det værste løb i sæsonen, allerede efter de første omgange, men det fik Jenson Button lavet om på på allersidste omgang. Det var som en urealistisk drøm at se den tidligere verdensmester storme derudaf efter utallige pitstops, et punkteret dæk og i det hele taget mere uheld end hvad godt er. Jenson Button leverede en præstation uden lige, og selv efter at have været helt nede og rode rundt blandt feltets allerbagerste biler, kunne han alligevel se sig selv stå med armene højt over hoved, på toppen af sejrsskamlen, som sejrsherre over slaget på Circuit Gilles Villeneuve. Helten der endelig kunne ryste fyrst Vettel. Se det er et rigtigt eventyr!

Jenson Button vandt i Kina Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Således endte Canadas GP på overraskende vis med følgende personer i top 10: Button, Vettel, Webber, Schumacher, Petrov, Massa, Kobayashi, Alguersuari, Barrichello og Buemi.

På den baggrund kommer som sædvanligt min egen, subjektive holdning til weekendens GP:

Hot top 3

1. Buttons sejrstogt fra P21 til toppen af podiet
2. Sæsonens mest spændende og overraskende løb
3. Gode gamle Schumacher, der kørte en flot 4. plads hjem, men det havde nu været rart at se ham på podiet også

Not top 3

4. Safety Car, safety car, og atter safety car
5. Hamilton ude og nu nede på en 4. plads i den samlede stilling
6. Stewards og deres alt for mange ”race incidents” afgørelser
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP - Løbet: Sejr til Button Marlboro bliver hos Ferrari »