Red Bull og McLaren har de hurtigste biler på gridden i øjeblikket, og overtaget ligger i øjeblikket hos Red Bull, uagtet at Lewis Hamilton tog en sejr hjem til McLaren i Kina.
En løbssejr handler naturligvis om meget andet end omgangshastigheder, hvilket også kan gøre udslag til McLarens fordel engang imellem.
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Ikke desto mindre er der en tydelig forskel på hvor dominerende Red Bull er i kvalifikationstiderne, og i omgangshastighederne under løbene.
Jeg vil ikke spille altvidende i forhold til så mange andre, men en tanke som jeg ikke er alene om, er at en forskel på designet af bagvingen har en stor indflydelse på dette forhold.
McLaren MP 4-26 præsentation Copyright Michael Ewert
Under kvalifikationen er det tilladt at bruge DRS-systemet lige så meget som man har lyst til, hvorimod det under løbet kun er på en forudbestemt del af strækningen, typisk på den længste langside.
Dette kunne godt tyde på at vingedesignet på Red Bulls RB7 er mere aggressivt end det er på McLarens MP4-26, hvilket igen betyder at RB7 er bedre i den krogede dele af banen, men langsommere når det kommer til langsiden i forhold til McLaren, som er hurtigere på de lige stræk.
Jenson Button Copyright McLaren Media
Dette forhold udlignes til gengæld under kvalifikationen, hvor det aggressive vingedesign kan annulleres ved hjælp af DRS-systemet, og derved give RB7 alle fordelene under disse forhold, hvorimod de 2 biler er mere jævnbyrdige under selve løbet.
Jeg vil som sagt ikke spille klog, og har dermed skrevet denne artikel som et oplæg til en sober debat om emnet. Skriv din holdning og dine tanker i debatten nedenfor, det kunne jo være at Horner og Whitmarsh også læser med.