2010 var et meget svært år for sauber. Det var det første år som privathold efter at have været fabrikshold under BMW i en række sæsoner.
Nick Heidfeld, BMW-Sauber. Frie træning fredag. Canadas GP 2007
Det der gjorde deltagelse mulig var en pose penge fra BMW, uagtet at de havde trukket sig ud, men øvrige sponsorer var der ikke mange af.
Derudover var sidste års racer, C29, ikke særligt god, og havde store problemer når den skulle køre på ujævne baner og skære curbs.
Studiebillede af den nye BMW Sauber C29 Copyright Sauber
2011 har været bedre. En række store mexicanske sponsorer er kommet med i kølvandet på ansættelsen af Sergio Perez, og teknisk direktør, James Key har haft held med sin første bil efter han kom til holdet, model C30.
Ifølge Peter Sauber ligger de nogenlunde der hvor de havde håbet på at være, og havde det ikke været for diskvalifikationen i Melbourne, havde de ligget højere.
Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport
Ønsket fra Sauber er nu at få endnu flere sponsorer med, da det de mangler for at udvikle sig mere er penge.
”Løbet i Kina viste at man ikke kan hvile på laurbærrene, og at man hurtigt kan blive hentet af andre hold. Flere af vore konkurrenter kommer med opdateringer til det næste løb i Tyrkiet, mens vi kommer med en stor opgradering til Barcelona,” fortæller Peter Sauber.