FIA’s motorregulativ for 2013, som betyder 4 cylindrede 1,6 liters motorer med turbo, har ikke fået mange rosende ord med på vejen, men Adam Parr, der er bestyrelsesformand for Williams, synes det er det eneste rigtige at gøre.
”Vi vil se motorer med over 800 hestekræfter, og når det kommer fra en så lille motor, er der ingen tvivl om at det vil lyde fantastisk. Derudover kommer KERS-enheden til at blive 4 gange så kraftig, vil få en 2-delt effekt,” fortæller Parr.
Williams FW33 som den ser ud uden el-motor. Copyright Williams F1
Det han mener med at effekten bliver 2-delt, er at den vil virke som et boost, ligesom vi kender det i dag, men en ekstra mølle vil blive monteret ved udstødningen, lidt ligesom en turbomølle, men med det formål at oplade et batteri, så al kørsel i pitten bliver på el, og kun el.
”Formel 1 skal være det ledende indenfor teknologi, og den lederrolle kan vi ikke beholde ved at hænge fast i forældet teknologi, som ikke afspejler den virkelighed vi kommer til at se i gadebilerne fremover,” slutter Adam Parr.