Problemet med den fleksible bagvinge ligger i det nuværende reglement. Her må kørerne bruge flexi-vingen under træningerne og kvalifikationen, men i løbet kun når man er indenfor den tilladte afstand imellem bilerne.
Der var dog ikke opbakning til denne ændring. Ifølge den finske avis ’Turun Sanomat’ skulle Ferrari have været imod denne ændring, imens Red Bull Racing var for.
Noget som skuffede Team Lotus-kører, Heikki Kovalainen:
”Vi så en chance for at gøre noget nu, så vi ikke skal tale om det, når uheldet først er sket.”
Heikki Kovalainen
Copyright Team Lotus
Kørerne ønsker også mere indflydelse på Pirellis dækvalg. Manglende grip og alt for hurtig nedslidning af dækkene er et problem for alle kørerne.
Felipe Massa udtalte til den spanske avis ’El Mundo’:
”De fleste kørere er enige om, at vi skal have forbedret grippet.”
“For hvis vi får et grand prix som sidste år i Korea, så bliver det svært at køre race.”
Pirelli er dog godt klar over, at der er en masse debat omkring deres dæk. Nu skal sæsonen lige i gang før man kan dømme Pirellis comeback til Formel 1, og man skal lige huske at vi sidste år efter Bahrain-sæsonåbneren nærmest afskrev sæsonen.
Pirelli ved dog, at man risikerer problemer med visse baner. Derfor er den italienske dækfabrikant i gang med at udvikle en femte dækblanding.
Pirelli dæk
Copright Pirelli
Sving 8 i Tyrkiet vækker så stor bekymring, at Pirelli er i gang med at udvikle et ekstrahårdt dæk, der kan klare belastningerne, som det famøse sving giver dækkene.
For uger tilbage indførte man også en tilføjelse til det tekniske reglement, så Pirelli kan få lov til at teste nye dækblandinger under fredagens frie træninger.
Tilføjelsen er kommet fordi man ikke kan få præcise data ved at bruge det Toyota TF109-chassis, som er blevet brugt til udviklingen af de nuværende dæk.
Dertil udvikler Formel 1 sig for hurtigt.