Så meget fik de kørt

Præsæsontestene er nu overstået, og man kan sammenregne hvor meget holdene fik kørt. Ferrari var klart dem der fik kørt mest, McLaren skuffede og HRT faldt helt ud.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 14/3 2011 klokken 12:03

Der er blevet kørt mere end 60.000 kilometer test, og der er rundet over 13.000 omgange fordelt på alle holdene. Herfra er målet for alle holdene at få gjort sig klar til sæsonen første løb i Australien.

For de fleste hold drejede testene sig mere om at sikre pålidelighed end fart, ud fra den gamle tese, ”To finish first, first you have to finish.”

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

I den disciplin var Ferrari og Red Bull uden sidestykke. Ingen af de to hold havde særlig mange problemer, og de kørte begge markant flere kilometer end nogen af konkurrenterne. Især Ferrari udmærkede sig med at køre mange kilometer, idet de kørte et gennemsnit på 465 kilometer pr. dag, eller det der svarer til 1,5 løbsdistance. Red Bull klarede godt 408 kilometer pr. dag i gennemsnit.

Spændende er det også at Red Bull kørte med KERS for første gang, og på intet tidspunkt har de haft problemer med den, i modsætning til Williams der har måttet kæmpe lidt med deres.

Sebastien Vettel Copyright Pirelli

I den anden ende af skalaen ligger McLaren som havde store problemer med hydraulikken, foruden at de også måtte skifte en motor. Deres sidste testdag endte med så meget regn at det var næsten umuligt at få noget ud af den. Ikke den bedste indledning på den forestående sæson.

Lewis Hamilton Copyright Pirelli

Team Lotus løb også ind i en del problemer med pålideligheden på deres T-128, men kunne til gengæld glæde sig over at dens performance når den kører er et stort fremskridt i forhold til sidste. De kører i år også med meget af den samme teknik som Red Bull, men opnåede altså ikke den samme pålidelighed som verdensmesterholdet.

Jarno Trulli Copyright Team Lotus

HRT har fået testet i år, men kun sidste års model. F111 blev præsenteret i fredags, men nåede aldrig til at køre en omgang, da støddæmperne til den sad fast i tolden, og aldrig nåede frem. Hvor meget de mistede ved det er svært at sige, når man tænker på den regn der også holdt de andre hold tilbage fra seriøse tests den dag.

Narain Karthikeyan Copyright Motion-Company

Nedenfor kan du se hvor meget de forskellige biler har fået kørt i alt i løbet af de 15 testdage der var til rådighed:
Bil Omgange Km. Totalt Testdage Gns. Km. pr. dag
Ferrari 150° Italia 1563 6985.227 15 465.682
Red Bull RB7 1372 6129.690 15 408.646
Sauber C30 1316 5914.560 15 394.304
Mercedes W02 1286 5777.992 15 385.199
Toro Rosso STR6 1194 5352.218 15 356.815
Renault R31 1127 5036.033 15 335.736
Williams FW33 1119 4984.067 15 332.271
Force India VJM04 899 4125.181 12 343.765
Lotus T128 907 4083.737 15 272.249
Virgin MVR-02 807 3707.995 12 309.000
McLaren MP4-26 785 3601.517 12 300.126
HRT F110 445 1949.275 6 324.879
Force India VJM03 327 1309.635 3 436.545
McLaren MP4-25 279 1117.395 3 372.465
Virgin VR-01 219 877.095 3 292.365

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Barrichello gladere end før Vettel og Hamilton skriver kontrakt. »