Og der testes

Årets sidste præsæson-tests er skudt i gang. McLaren tester forskellige ting på forskellig måde, og Ferrari tester en ny udstødningsprofil på raceren med de mange navne.

Felipe Massa . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 8/3 2011 klokken 14:03

Så er de sidste test skudt i gang. De skulle have været kørt i Bahrain, men som de fleste efterhånden har fundet ud af, blev denne del flyttet og åbningsløbet på samme bane sløjfet.

McLaren har manglet både testkilometer og hastighed. Ved en tidligere lejlighed kunne man se dem køre med udstødningen foran sidepods, ligesom Lotus-Renault. Denne ide er nu skrinlagt, og til gengæld vælges der mellem en almindelig der blot blæser bagud, og en finurlig føring som ender ud i en flad udblæsning foran baghjulene, som så hjælper på downforce til bagenden af raceren. Ideen er at de kan vælge fra løb til løb. En anden ting der ses på McLaren nu, er en grim boblelignende facon helt ude på næsen. Om den kun er til tests, eller om den bliver en del af racerens endelige facon vides ikke, men der er nogle vingeafstivninger der kommer ud fra den, og sandsynligvis også noget teknisk måleudstyr inden i den.

Jenson Button i MP 4-26 før næseboblen kom på Copyright Pirelli

Ferraris racer med de mange navne har ikke vist sig at være langsom. Dog har man været ude med kikkerten og er nu i gang med at afprøve et udstødningsdesign som minder i høj grad om det Red Bull kører med i RB7-modellen.

Træningerne i Barcelona kører over 5 dage, men hvert hold må kun udnytte de 4 af dem. Hovedparten af holdene vil køre fra tirsdag til fredag, men Ferrari har valgt at køre fra Onsdag til Lørdag, mens McLaren kører med Button tirsdag og onsdag, springer torsdag over for at få friske dele, og kører igen med Lewis Hamilton fredag og lørdag.

Resultaterne af testene kan du læse her på BMF1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren med egen motor i 2013? F111 kommer, men hvornår? »