Jan Magnussen, der stiller til start på Daytona for syvende gang, er dog om nogen klar over, hvor svært det bliver at vinde den amerikanske klassiker.
Han har de seneste fem år, været i føring af løbet, inden udefra kommende problemer har kostet sejren og det eftertragtede Rolex Daytona ur, der gives til de vindende kørere. Konkurrencen i GT klassen er hård, med hele 32 biler fra Porsche, Ferrari, BMW, Ford Mustang og ikke mindst Mazda til start.
Og banens layout giver mere nærkontakt mellem bilerne, end man er vant til fra eksempelvis Le Mans. Godt nok er der lange langsider, når man kører på banens stejlkurver på oval-delen, men på inderkredsen er banen meget smal og da den del samtidig er forholdsvis lang, så kan man tabe meget tid, ved at hænge bag en langsommere bil.
Jan Magnussen med sin bog, hvor man blandt andet kan læse om de tidligere Daytona-forsøg.
Copyright Michael Ewert
Med i alt 49 prototyper og GT biler på banen, kommer der mange overhalinger og det resulterer ofte i påkørsler og sammenstød. Derudover byder Rolex 24h at Daytona på ”the longest night in motorracing”, da hele 13 timer af løbet afvikles i mørke.
Udfordringerne på vej mod det eftertragtede Rolex Daytona ur er mange.
”Selvfølgelig er målet en sejr, det har det været hvert år” slår Jan Magnussen fast. ”Men jeg ved, hvor svært det er. Det er et stort og stærkt GT felt og desværre er vores Camaro ikke den hurtigste bil i klassen over en omgang."
"Vi mangler lidt i topfart til konkurrenterne, men til gengæld er vores bil god på inderkredsen. Desværre er det også der, hvor det er sværest at overhale, men alle tre kørere ved godt, at vi skal køre konstant og hurtigt, men frem for alt ikke tage alt for store chancer."
"Samtidig har vi et godt team, så vi forhåbentligt rammer strategien rigtig og bruger så lidt tid i pitten som muligt. Jeg mener, at vi på papiret er det stærkeste kort, når man kigger på kørere og team over 24 timer, men vi skal være tålmodige."
"Sidste år tog det tretten timer, før vi var i front, så vi skal bare blive ved med at holde os udenfor problemer og så være konstante, så kan det godt lade sig gøre. Men de foregående fem år, har desværre også vist, at man ikke selv behøver at skabe problemerne, der kan betyde at en sikker sejr forsvinder ud i nattemørket”.
Ronnie Bremer, yderst til højre på billedet, vil vinde Daytona 24-timersløbet med Jan Magnussen.
Copyright Michael Ewert
For Ronnie Bremer bliver Rolex 24h at Daytona karrierens andet 24 timers løb. Debuten i 24 timers løb fik han med Jet Black Racing i Dubai for blot fjorten dage siden. Ronnie er dog ikke ny hos Stevenson Motorsports, da han sidste år var stand-in ved de løb, som Jan Magnussen ikke kunne køre.
”Jeg håber da på, at jeg søndag eftermiddag skal stå og spørge Jan om, hvorfor det har taget ham så mange år, at vinde det løb, når jeg kunne vinde ved første forsøg” siger en grinende Ronnie Bremer, der altså stiller til start for første gang på Daytona.
”Når det er sagt, så ved jeg godt, hvor svært vi får det. Med sådan et stort felt, er der mange, der mener, at de har den rigtige strategi til at kunne vinde løbet. Men som team er jeg ikke i tvivl om, at vi er de stærkeste og klogeste, men når jeg hører Jans historier, så er jeg godt klar over, at der er rigtig mange faktorer, der kan ødelægge det for os."
"Men jeg føler, vi er godt forberedte og alle forstår, at det er en teamindsats der skal til, for at man kan vinde sådan et løb. Personligt har det været rigtig godt for mig, at deltage i 24 timers løbet i Dubai med Jet Black Racing."
"Nu er det ikke helt nyt for mig, hvad der kræves af en, når man skal køre 24 timers løb, så det har været en helt perfekt forberedelse”.
Kvalifikation afvikles torsdag eftermiddag og løbet starter lørdag kl. 15.30 lokal tid.