I 2009 oplevede vi gang på gang, hvordan de KERS-monterede biler drog fordel af det ekstra hestekræfttilskud, som kørerne kunne opnå i starten af løbet.
Den fordel kommer Heikki Kovalainen og Jarno Trulli ikke til at mærke noget til, når 2011-sæsonen begynder.
Lotus har nemlig valgt at starte designet af T128?, så KERS ikke vil blive monteret fra starten af. Det giver for lidt siger teknisk chef Mike Gascoyne:
”Vi vil have den justerbare bagvinge, men ikke KERS i starten af sæsonen – det er under udvikling – på grund af ingeniørmæssige resurser.”
Lotus kørerne kommer til at starte sæsonen uden KERS
Copyright Lotus
”Over en omgang, er det ikke det store plus det giver i forhold i arbejdet, involveringen og det negative. Strategisk er det godt i starten og i løbene, så ja.”
”Min i starten af året er KERS ikke den ting, som giver os det store spring frem.”
”Det er alle de andre ting, og vi har truffet valget at koncentrere os om disse, for hvis vi ikke får disse rigtige, så vil KERS ikke gøre nogen forskel. Renault er meget tændte på grønne teknologier og KERS, så er det noget vi går efter.”
Sidste år startede Renault sæsonen med KERS, men valgte ret hurtigt at pille systemet af de to biler. Det kom på et par gange senere på sæsonen, men blev aldrig permanent, som hos Ferrari og McLaren, der kørte med aggregatet hele sæsonen.