Julen 2010: En fiaskos perfekte liv

I dag kom en af årets julegaveideer på gaden. Den splinternye biografi om Jan Magnussen, fortalt af Jan Kaiser og Nils Finderup. Bogen blev præsenteret på et pressemøde i dag og kan købes i assorterede boghandlere. En god gave til under juletræet.

Jan Magnussen-bog med Jans Le Mans-vinderpokal 2009 . Copyright Michael Ewert

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 19/11 2010 klokken 18:11

Jan Magnussen er en travl mand. Den 37-årige racerkører bruger normalt tiden på at rejse rundt til alverdens racerbaner, men i dag var det i stedet radio og tv-stationer der blev besøgt. Således kunne man i morges møde Jan Magnussen i Go’Morgen Danmark på TV2.

Senere kunne man høre Big Mag på f.eks. P3 og P4, hvor han fortalte om den nye bog til de interesserede lyttere, inden han klokken 13.00 mødte op til pressemøde hos Sven Engstrøm Automobiler på Nørrebro. Et pressemøde som Bil Magasinet Formel 1 overværede.

Corvette C5R hos Sven Engstrøm automobiler
Copyright Michael Ewert


Big Mag-hjelme
Copyright Michael Ewert


Til lejligheden havde man kørt en 2004 Chevrolet Corvette magen til den, som Jan brugte til at vinde sin første klassesejr i på Le Mans. Med til pressemødet havde man taget to hjelme og Jans vinderpokal fra 2009. En god opsætning, der lagde stilen for pressemødet an.

”At bremse en F1’er må være som at køre ind i noget,” citat af Jan Magnussen under pressemødet.

DASU-formand C.C. Hansen åbner pressemødet
Copyright Michael Ewert


Jan og Jason Watt kigger i den nye bog
Copyright Michael Ewert


Hovedpersonen var naturligvis Jan Magnussen. På sin højre side havde han Dansk Automobil Sport Unions Præsident C.C. Hansen og på venstre side sad barndomsvennen Jason Watt. Jason har for øvrigt skrevet forordet til bogen ’En fiaskos perfekte liv’.

C.C. Hansen åbnede pressemødet og præsenterede Jason og Jan. Siden fortalte han om bogen og gav et par eksempler fra bogen. Jason Watt fik ordet, og på sin vanlige drengede og varme stil fortalte han om Jan, deres venskab og at det var godt, at det ikke var alle deres episoder man kunne læse om i bogen.

Big Mag fortalte også om bogen, og at han var stolt over resultatet inden ordet blev overladt til de to forfattere, Nils Finderup og Jan Kaiser. Begge har fulgt Jan siden han slog igennem, og de sidste ti år har Jan Kaiser fungeret som Magnussens pressemand. De fortalte om processen med at lave bogen, og hvor meget man havde kæmpet for at få fat i de rigtige billeder.

Jan Magnussen med sin bog
Copyright Michael Ewert


Jan signerer en bog til barndomsvennen Jason Watt
Copyright Michael Ewert


Der er da også nogle prisværdige billeder i bogen, der med mere end 370 sider ikke er en, man hurtigt læser igennem.

Der er garanti for underholdning i mange timer. Ordet fiasko henviser til de ekstreme forventninger, der var til Jan i begyndelsen af karrieren, hvor han blev udråbt til den nye Ayrton Senna og hvordan han ville være verdensmester indenfor tre år. Fyringen fra Formel 1 sendte Jan ud i en depression, som han fortæller åbent om.

Storebroderen ”Smed” bliver også gennemgået, og som Jan Magnussen sagde i Go Morgen Danmark, så var det ikke venner ”Smed” manglede med over 800 personer til begravelsen. Af naturlige tidsmæssige årsager har jeg ikke fået læst bogen igennem endnu, men jeg glæder mig til at gå i gang de kommende dage.

Jan Magnussens biografi
Copyright Michael Ewert


Er man bare en lille smule interesseret i den første ”rigtige” danske Formel 1-kører, den første der fik en længerevarende kontrakt, hvordan en tur i en Panoz GT1-bil i 1998 startede vejen tilbage, og hvordan Jan har kørt biler i alle verdens store racerserier, komplet med billeder på og udenfor banen i de unge, såvel som de voksne år.

Billedet af And Magnussen er næsten hele bogen værd.

Bogen er udgivet på Finsens Forlag, kan købes i assorterede boghandlere. Vejledende udsalgspris er 298 kr, og alle pengene værd.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ledige pladser hos Force India Pirelli test – Ferrari hurtigst begge dage »