Det er Wolfgang Durheimer, der er Porsches R&D-chef, der udtalte til ‘Auto Motor und Sport’:
”Hvis Porsche skulle gå ind i Formel 1, så vil det kun blive med eget team, fordi man har behov for fuld kontrol over alle konkurrencerelaterede faktorer, inklusiv bilen og dens teknologi.”
Netop den fulde kontrol var derfor BMW brød med Williams, og Mercedes med McLaren, da motorfabrikanten ikke kunne få nok kontrol over projektet.
”Porsche er en meget profitabel virksomhed. Vi har råd til det.”
Casper Elgaard i Team Essex Porsche Spyder er den ypperste racerbil Porsche har på programmet lige nu
Porsche i Formel 1 som direkte konkurrent til Ferrari og Lotus, til dels Mercedes (i form af nationalitet) er noget Bernie Ecclestone byder velkommen, og han vil derfor gøre sit til at overbevise Porsche om, at et comeback til Formel 1 er vejen frem.
Bernie Ecclestone udtalte til avisen ’Bild’: ”Det lyder rigtig godt. Hvad jeg kan gøre for at få det til at ske, det vil jeg gøre.”
Porsche stiller dog krav til Formel 1 før de vil overveje et comeback. Det kræver indførelsen af en såkaldt ’verdensmotor’ lidt hen af den slags, som nu skal bruges i bl.a. rally og standardvogne.
I daglig tale kaldes motoren ved dets engelske navn "World Engine", og er en 1.6 liters turboladet 4-cylindret motor, der skal være med til at give motorsporten et grønnere image.
Denne World Engine, der skal benyttes fra 2013 er de nuværende motorfabrikanter kraftigt imod. Mere om det andet steds på BMF1 i dag.
Bernie Ecclestone, her snakkende med Stefano Domenicali i Korea, vil gøre hvad han kan for at hjælpe Porsche til Formel 1.
Copyright Ferrari Media
Mercedes motorsportschef Norbert Haug tror dog ikke på Porsche kommer tilbage til Formel 1. Det fortæller han til den tyske nyhedstjeneste ’SID’.
”Jeg har ingen idé om, at Porsche kommer. I de Formel 1-møder jeg har deltaget i, har ’World Engine’ ikke været et emne."
"Hvis de gør, så tillykke og alt det bedste. Hvis ikke, så er det en skam," slutter Haug.