Det skal koste, at Ferrari gav en teamordre til Felipe Massa i det tyske grand prix. Det fortæller den tidligere FIA-præsident i et interview med den tyske avis ’Welt am Sonntag’.
”Jeg vil ikke komme med nogle anbefalinger, men de fakta vi har i øjeblikket burde give en sportslig sanktion og ikke kun en bøde.”
”I det tilfælde at teamordrer bringes i spil, så er vi nødt til at indføre alvorlige straffe.”
Massa går forrest igennem første sving
Copyright Michael Ewert
Det nuværende forbud mod teamordrer relaterer til Østrigs Grand Prix 2002, og selv om teamordrer stadig bliver brugt, så er de normalt noget bedre afviklet. Tidspunktet og måden ordren blev givet på var dog så klodset, at FIA var nødt til at reagere.
På banen følte vi os snydt. I debatfora, på hjemmesider, i magasiner diskuteres episoden stadig, men holdene ser gerne teamordrer lovliggjort. Der er mange eksempler for og imod, men det at vi blev snydt for et reelt racerløb er nok den primære grund til, at de skal forbydes.
Fernando Alonso
Copyright Michael Ewert
Men de findes alle steder, og bestemt ikke kun i Formel 1. I cykelløb kender man dem dog på forhånd, men også i fodbold m.m. opleves teamordrer.
Max Mosley mener dog, at det ikke kun er Ferrari, der skal straffes. Det skal holdets to kørere også, og selv om det var synd for Felipe Massa, så giver Mosley ikke meget for brasilianerens manøvre.
”Jeg er trist, specielt for stakkels Felipe Massa, men der er en regel direkte omhandlende teamordrer.”
Fernando Alonso og Felipe Massa skal miste de point de optjente i det tyske grand prix. Blandt andet fordi de ikke efterlevede de regler, de skriver under på, når de får deres superlicens.
”Fordi kørerne forstod reglerne, da de fik deres FIA superlicenser, men i Hockenheim formåede de ikke at efterleve dem.” står der at læse i interviewet.
Fernando Alonso tager det ternede flag og sejren i Tysklands Grand Prix
Copyright Michael Ewert
De fleste forventer, at der intet sker. Skulle Ferrari blive dømt, så forventes det at de mister deres point fra Hockenheim (43 point), men at begge kørere beholder deres point.
Vi venter med spænding på 8. september.