2009 bød på aerodynamisk meget anderledes udseende biler end tidligere, hvor winglets, brovinger etc. var det vante syn på bilerne. Grunden til den drastiske ændring i reglementet for design af bilerne skyldes ganske simpelt overhalinger. Eller rettere manglen på samme.
Man anslog at en kører skulle være cirka 3-4 sekunder hurtigere end den forankørende, på en omgang, for at kunne overhale. Det betød at overhalinger primært foregik ved pitstops, fremfor race på banen.
Målet med de nye tiltag var, at der nu kun skulle være behov for 2 sekunders forskel mellem de to kørere, for at en overhaling var mulig, hvilket skulle betyde mere race på banen.
Valentino Rossi tester Ferrari F2008
2010 bød på lettere ændringer, her kan nævnes forbuddet af 'hjulkapslerne', der var blevet et vant syn i sporten. Et nyt pointsystem blev også introduceret, for at motivere kørerne til at køre efter positionen, fremfor at 'nøjes' med den placering de kørte i.
En sidste væsentlig ting må siges at være forbuddet mod optankning under løbet. Dermed bliver der mere kamp under Q3 i kvalifikationen, men overhalingerne kommer også i mindre grad til at foregå på grund af forskel i pitstop-længden.
2011 kommer til at byde på en spændende pakke, blandt andet justerbare bagvinger, prøve-superlicens til Ho-Pin Tung og klarere definition af forskellige regler.
Schumacher blev jagtet af Button i over halvdelen af løbet Copyright Mercedes GP
Den føromtalte justerbare bagvinge er endnu en del af målet med at gøre overhalinger nemmere. Dertil giver reglerne om brugen af det også god mening.
Kørerne er først i stand til at anvende funktionen, når de er to omgange inde i løbet. Der skal tilføjes, at funktionen kun er tilgængelig når køreren, der ønsker at overhale, er inden for et sekund efter den forankørende.
Yderligere kan funktionen kun anvendes på forudbestemte steder på banen samt ændringen af bagvingens downforce-niveau, der går tilbage til det oprindelige niveau, når den overhalende kører bremser.
107% reglen vender tilbage. Reglen betyder, at man kun kan deltage i racet, såfremt ens bedste kvalifikationstid er inden for 107% af hurtigste tid sat i Q1. Dog kan der gives dispensation, hvis en kører har præsteret godt nok under træningerne, men for eksempel er udsat for et uheld under kvalifikationen.
BMF1-drengene kæmper med kvalifikationen Copyright Michael Ewert
Bridgestone stopper som bekendt som dækleverandør efter denne sæson. Det betyder et farvel til et 14 år langt samarbejde, men et gensyn med det italienske dækfirma Pirelli, der efter 19 år vender tilbage til sporten.
En aerodynamisk anordning, kaldet F-duct, der i år bliver anvendt, vil fra næste år være forbudt.
På grund af et par tilfælde, hvor tvivl om hvordan en regel skal tolkes, er to regler blevet skrevet klarere op.
Såfremt sikkerhedsbilen er ude på sidste omgang, skal resten af løbet køres, som var det bag sikkerhedsbilen, når den kører i pit. Det er på ingen måde tilladt at overhale på sidste omgang, hvis sikkerhedsbilen er ude.
Mercedez-Benz SLS AMG-sikkerhedsbil Copyright Daimler-Benz
Reglen bliver taget op på grund af den situation, der opstod under Monacos Grand Prix, hvor sikkerhedsbilen var ude på sidste omgang og kørte ind på sidste omgang, og hvor Michael Schumacher overhalede Fernando Alonso i sidste sving.
En anden regel siger, at enhver bil, der er pålagt at levere en brændstofprøve efter en session, skal kunne vende tilbage til pitten ved egne kræfter. Det betyder, at det ikke er tilladt at skubbe den tilbage, som man så Lewis Hamilton gøre under Canadas Grand Prix.
Ho-Pin Tung har fået et prøve-superlicens, der gælder 4 løb i 2011. Kineseren er i øjeblikket test/reservekører for Renaults Formel 1-hold og kører sideløbende for DAMS i GP2 serien.
Der har i 2010 været en gentleman-aftale holdene imellem, der betyder, at ingen af holdene vil anvende KERS i denne sæson.
Systemet vil dog blive taget i brug næste sæson, hvilket betyder, at minimumsvægten på bilerne bliver sat op til 640 kg. for at tage højde for lidt tungere kørere.
En ny regel bliver også introduceret for at øge sikkerheden på banen. En hver kører, der kører unødigt langsomt eller uhensigtsmæssigt, vil blive indrapporteret til stewards. Det gælder både på banen, i pit og pitindgangen. Kørerne skal være hurtigere end en maksimal tid sat af FIA. Tiden gælder fra sikkerhedsbilslinjen ved pit-udgangen til sikkerhedsbilslinjen ved pit-indgangen.