Formel 1 er en dyr sport, og de hold, der bliver fravalgt den 13. startplads vil allerede have brugt mange millioner allerede før de bliver afvist. Derfor har man ikke de store designs klar af næste års bil, men kun grunddesign.
Det 13. hold har derfor masser af arbejde foran sig, og imodsætning til de 12 etablerede hold, så har de ikke en masse data de kan trække på. Derfor handler det for det nye team om at have den bedste forberedelsestid.
Epsilon Euskadi deltager blandt andet i sportsvognsracing
Derfor frygter Joan Videlprat fra Epsilon Euskadi, at hans spanske hold ikke vil have tid nok til at sikre en succesfuld debut, hvis det bliver det spanske hold, der får sidste plads.
Det udtaler han overfor italienske ’Autosprint’:
”Jeg er optimistisk omkring vores chancer, men er nervøs for, at FIA først træffer en beslutning formodentlig i august.”
”Det giver holdet en ekstemt kort forberedelsestid. Det er derfor uundgåeligt på dette tidspunkt, at skulle investere i dette projekt, uden at vide om man kommer på gridden.”
Epsilon Euskadi har et startbudget på 100 mio. euro for at sikre, at holdet er så godt forberedt som muligt.
”Med et lavere budget, så vil vi kun udgøre et nummer på gridden.”
Art Grand Prix er regerende GP2-mestre.
Copyright Michael Ewert
Med tanke på problemerne for Campos Meta 1, der først blev reddet i 11. time af Hispania Racing, så virker det meget sent først at offentliggøre holdet i slutningen af juli eller i august.
Favoritterne er Epsilon Euskadi fra Spanien og ART Grand Prix fra Frankrig. Hvad der tæller for Epsilon Euskadi er, at holdet er etableret i mange andre løbsklasser, og var udnævnt som en slags uofficiel samarbejdspartner for det tidligere US F1. Det tæller imod, at der allerede er et spansk hold på gridden.
ART Grand Prix er den anden favorit. ART Grand Prix kenders fra alle store løbsklasser i Europa, hvor de har hentet gode resultater. Der er ikke noget fransk hold på gridden, men heller ikke noget fransk grand Prix, og så tæller det både for og imod, at Nicolas Todt er søn af FIA præsidenten Jean Todt.