Vi skal ikke forvente de store fremskridt for Sauber-holdet i sæsonens resterende 11 løb.
Der er ikke mange udviklingsmuligheder i ’det aflagte BMW-chassis’, som holdet overtog, og man vælger derfor at rette fokus mod 2011, hvor C30 skal bringe holdet længere frem på gridden.
Det fortalte teamchef Peter Sauber til F1-korrespondenten Roger Benoit fra den schweiziske avis ’Blick’:
”Vi kan kun gøre småting med denne bil. Det var en trist afskedsgave fra BMW og Willy Rampf (tidligere teknisk chef hos BMW/Sauber).”
BMW Sauber 2010-udgaven
Copyright BMW Sauber
”Vores håb ligger nu i C30 til næste år.”
Med en ung kører i Kamui Kobayashi og en gammel kører i Pedro de la Rosa har holdet også haft det svært med kørerne. De manglende test gør det svært for et hold at udvikle sig, specielt for de hold, der ikke har en pengetank liggende i baghaven.
Pedro de la Rosas år indtil videre huskes bedst som udgået, og unge Kamui, der imponerede i sine to løb for Toyota sidste år, har nu den vildskab over sig som han var kendt for i GP2. Det betyder afkørsler en masse.
Kamui Kobayashi har haft masser af afkørsler hos Sauber.
Copyright BMW Sauber
Senest i Canada, hvor første omgang endte med kontakt med mestermuren.
“Kamui kom ind på mit kontor og undskyldte med det samme. Det er prisen som man betaler, når man tager en rookie med på gridden.”
Næste års C30 bliver designet helt uden BMW-input.