Sidste år så vi især Ferrari og McLaren køre med kinetic energy recovery system, eller KERS. Både Renault og BMW-Sauber havde det dog også, om end de ikke sværgede til det på samme måde som deres to førstnævnte kolleger.
I år er alle holdene enige om ikke at bruge det, selvom det egentligt er lovligt nok, men i 2011 ser det anderledes ud.
Ferrari har meldt ud at de vil køre med KERS fra næste år, og det er vanskeligt at forestille sig at McLaren ikke vil gøre det samme.
Sauber har også en KERS liggende på hylden, en arv fra BMW, som blev udviklet til en grusomt masse penge, uden dog at blive brugt ret meget.
Nick Heidfeld i BMW-Sauber der var bygget til KERS
Til næste år vil den heller ikke blive brugt, idet Sauber hellere vil købe deres af Ferrari, da den BMW udviklede er luftkølet, og har alt for mange ulemper i forhold til fordele. At Sauber, i hvert fald i år, kører med Ferrarimotorer nævnes ikke som årsag.