Efter deres 1-2-3 sejr meldte Renault, i søndagens grand prix, ud at de nu er klar til at levere motorer til flere Formel 1-teams. Her nævnes Lotus, og for den sags skyld Williams, som potentielle samarbejdspartnere.
Den finske avis ’Turun Sanomat’s journalist, Heikki Kulta, der er en veteran indenfor Formel 1-dækning, skriver efter en samtale med Heikki Kovalainen:
”Jeg er sikker på, at vi næste år vil have en god bil, som vi vil kunne udvikle over en længere periode. Dette års bil var lidt et hastværk, men næste år vil man se vores team, som det bør ses.”
Hvis Lotus udskifter den kraftige, men ikke særlig kørervenlige Cosworth-motor ud med en Renault-motor, vil man kunne slå på traditionerne. Lotus’ sidste sejre blev vundet af den dengang unge Ayrton Senna, og selv om nogle vil huske, at Senna i 1987 vandt i den gule Lotus-Honda, så husker de fleste sejrene i den sorte JPS-sponsorerede Lotus-Renault.
Ayrton Senna på Monza 1985
Copyright Lotus Racing
Williams er også et godt bud på en Renault-kontrakt. Det er med Renault, at Williams har de største resultater med verdensmesterskaber i 1992, 1993, 1996 og 1997.
Renaults motoransvarlige, Remi Taffin, udtalte til Autosport tidligere på ugen, at Renault sagtens kan levere til et eller to hold mere.
”Vi ved ikke, hvilke teams vi vil levere til næste år. Vi har kapaciteten til at levere til mere end to teams, som vi har gjort i år. Det er ikke noget problem for os.”
Damon Hill fejrer verdensmesterskabet fra podiet på Suzuka. Copyright LAT Pictures/Williams F1.
”Naturligvis skal vi producere lidt flere motorer, og ansætte nogle flere folk til at gøre dette. At få en motor klar og levere til to teams er ikke det store problem. At gøre det til tre eller fire teams kræver kun lidt ekstra indsats.”
En god udvikling Renault er kommet i, efter at de sidste år var tæt på at trække sig ud af Formel 1. Senest har Tarek Obaid købt sig ind i Renault F1. Han er manden, der står bag og er ansvarlig for olieselskabet PetroSaudi International.