Fernando Alonso har haft to motordefekter, Sauber Motorsport der kører med Ferrari-motorer har også haft deres problemer, senest i Shanghai, hvor Pedro de la Rosa udgik tidligt i løbet. Nu skulle fejlen være identificeret.
Derfor skulle Ferrari være interesseret i at bede om tilladelse til at opgradere motorerne, så de kan holde til de store belastninger de udsættes for i et Formel 1-løb. Fejlen skulle ligge i de pneumatiske ventiler, og det har betydet, at motorerne koger over.
Årsagen er, at simpelthen ikke kommer tilstrækkelig med luft til motoren, og det er skyld i fejlen. Ferrari skal derfor have overbevist FIA om, at motorerne har en fejl, som gør, at de ikke kan holde.
Med Ferraris nuværende motorforbrug, så løbet holdet tør for motorer inden sæsonens afslutning.
Copyright Ferrari Media
I givet fald kan de så få dispensation til at afhjælpe problemet, men det skal være en holdbarhedsmæssig, ikke styrkemæssig forbedring.
I modsat fald kan Ferrari blive det første hold, der kommer til at opleve gridstraffe i den sidste halvdel af sæsonen, når Fernando Alonso har opbrugt alle otte motorer, som han har til rådighed til hele sæsonen.