For ca. en uge siden underskrev sønnen til den tidligere Formel 1-kører og nuværende sportsvognskører i Le Mans-serien, Jan Magnussen, en kontrakt om optagelse i ‘McLaren Driver Development Programme’.
Her vil det nok være en god idé at hæfte sig ved navnet på denne søn, som vi utvivlsomt kommer til at høre mere til i fremtiden. Navnet er Magnussen, Kevin Magnussen.
Kevin er kun 17 år gammel, og historien om denne kontrakt er i den grad ladet med følelser og en ironi, som man i sjælden grad ser i nutidens Formel 1.
Kevin Magnussen tester en WSR-racer på Motorland Aragon.
Formel 1 er ofte blevet beskyldt for at være en brutal, kontant og uforsonlig verden, hvor sentimentalitet er et ukendt begreb, men nu og da sker der noget, som minder en om, at der måske er plads til menneskelighed og varme i et af verdens hårdeste, sportslige miljøer.
Læg dertil, at McLaren ofte er blevet beskrevet som et koldt og klinisk team, men når man analyserer historien om Jan, Kevin og Martin virker dette prædikat alligevel lidt for firkantet og unuanceret.
Her vil det være passende med lidt baggrund, som kunne være hentet fra en græsk tragedie, og hvor hovedteamet i særdeleshed handler om bristede illusioner.
Kevins far, Jan Magnussen, er selv er et produkt af ‘McLaren Driver Development Programme’, hvilket gav ham en af de mest imponerende debuter set i F1, da han trådte ind som afløser for en syg Mika Häkkinen i 1995-udgaven af Pacific Grand Prix i Japan. Her blev det til en imponerende 10. plads.
Senere fortsatte Jan Magnussen hos Stewart Grand Prix, hvor det blev til halvanden sæson i 1997-98.
På trods af samarbejdet med McLaren og den tredobbelte verdensmester, Jackie Stewart, fik Jan ikke sat noget bemærkelsesværdigt aftryk i F1-historiebøgerne. Med en 6. plads i Canadas Grand Prix scorede han et enligt point i 1998, og efter løbet fik han en fyreseddel.
Jan Magnussen (Stewart) nåede ikke så langt i 1997-løbet på Hungaroring, Ungarn. Tiden hos Stewart var problematisk og sluttede brat.
Alle, der arbejdede sammen med ham er enige om, at tingene ikke burde have endt på denne måde efter blot 18 måneder i Formel 1, for det startede lovende.
Jan Magnussen havde en ganske glimrende karriere i junior-formler, herunder ved, i en enkelt sæson, at vinde flere sejre i det britiske Formel 3-mesterskab, end Ayrton Senna gjorde 11 år tidligere.
Jackie Stewart, hvis F3-team Magnussen kørte for, hyldede ham ellers som det største talent siden Senna, og håbet var, at han ville blive en større F1 stjerne end brasilianeren.
Men Magnussen var sin egen værste fjende. Personer i kredsen omkring ham beskrev den unge kører som udisciplineret og ligeså naiv som han var talentfuld, og han drev, efter sigende, McLarens teamchef, Ron Dennis, en mand, berømt for sin kræsenhed og perfektion, til vanvid.
Til sidst, stik mod Dennis’ råd, fløj Magnussen altså fra McLarens trygge rede, for at køre for Stewart i deres debutsæson i F1, i 1997.
I bilen så man glimt af, hvad mange mente Magnussen burde være i stand til i løbet af sin korte grand prix-karriere, men eksploderende Ford-motorer og et anstrengt forhold til Stewart-familien gjorde, at teamet som sagt gav den unge kører sparket i 1998.
I en alder af kun 24 år var Magnussens F1-drømme knus - og håbet for dem, der havde investeret i ham, var slukket.
Kevin Magnussen under en Formel Renault 2.0 test.
Efterfølgende indrømmer samtlige involverede - herunder Magnussen selv - at situationen kunne være håndteret bedre, og at han kunne - eller burde - have vundet både løb og mesterskaber dengang.
I 2005 skrev journalisten Andrew Benson, BBC Sport, en lang og på mange måder både rørende og indlevende artikel om Jan Magnussen og hans karriere. Benson ramte i virkeligheden hele tragediens problemstilling i overskriften, der var hamret ud i fire enkle ord, skrevet i sort og blodrødt:
"Too much - too young!"
Nok om de bristede illusioner - nu til de fornyede håb.
På trods af sine fejl blev Jan Magnussen betragtet som en uhyre sympatisk fyr, og dette - kombineret med følelsen af en uafsluttet sag - har helt klart spillet en rolle i McLarens beslutning om at tegne kontrakt med sønnen Kevin.
Til journalisten Andrew Benson på BBC Sport, udtaler McLarens teamchef, Martin Whitmarsh: "Jan var et stort talent, som vi ikke fik det bedste ud af - og når jeg siger ‘vi’, mener jeg Jan og os.”
"Når du så ham i gokarts, i Formel Ford, hvor jeg første gang så ham, og i Formel 3, var hans naturtalent enormt, og jeg tror ikke, at han selv indså sit eget potentiale”.
“Kevin har en imponerende drivkraft. Han forstår, tror jeg, hvordan hans far ikke var klar over sit eget potentiale.”
Og netop her er det, at de førnævnte overraskende, og i F1-cirkusset ligefrem usædvanlige følelser og menneskelighed kommer frem.
“Jeg kunne godt lide Jan og derfor følte jeg, at vi bør gøre noget for hans søn,” siger Whitmarsh ærligt.
Jan Magnussens karriere er fortsat med succes hos Chevrolet i Le Mans-serien. Her er to stk. Corvette C6.R med Jan Magnussen forrest.
"Jeg talte selvfølgelig med Jan om det, og jeg tror, at han selv ser et stort talent i sin søn. Og set i bakspejlet ser han tilbage på sin karriere og erkender helt sikkert, at meget mere ville have været muligt."
Hvis det lyder, som om Whitmarsh’ beslutning, i det mindste delvist, var baseret på følelser, er det også korrekt - til et vist punkt. Som altid er også den barske, kommercielle og sportslige virkelighed indblandet i beslutningen.
"Der er nogle følelser i det, fordi vi er meget følelsesmæssige omkring vores racerkørere,” fortsætter Whitmarsh. “Men vi ville ikke udelukkende basere det på, at ‘her er Jans søn, så det gør vi’.”
“Han virker til at have meget en stålsat karakter med lidt mere fokuseret beslutsomhed end Jan, så vi får at se, om vi kan hjælpe."
Jan Magnussen er naturligvis selv glad for Kevins aftale med McLaren.
"Jeg kan ikke forklare, hvor stolt jeg er. At han er kommet så langt, så hurtigt," siger Jan, der i denne weekend kører løb for Chevrolet i det berømte 12-timersløb på Sebring.
"Det er meget følelsesladet for mig,” indrømmer køreren, som hele to gange af fans er udnævnt som Le Mans-seriens populæreste kører.
"Jeg har givet ham så mange råd, som jeg kan, men det meste af det ved han allerede. Han er top-motiveret, og jeg tror, at han har en bedre chance for at blive hos McLaren, end jeg havde.”
“Jeg indså for sent, at jeg kun ønskede at være en stor racerkører, mens han kun ønsker at være en stor F1-kører.”
"Han er meget engageret i det han gør. Jeg havde masser af succes, og måske kom det alt for let til mig. Jeg kæmpede ikke for det, da jeg skulle, men han kæmper for det hver dag.”
Jan Magnussen hyldes for sin 3. Le Mans-sejr.
Men hvad med de fejl, som både McLarens Martin Whitmarsh og Jan selv indrømmer blev begået?
“Vi har diskuteret alt det, de dumme fejl, han ikke bør begå. Det er ikke nemt at være søn af en racerkører, men han har klaret presset med at være min søn, flot.”
"Jeg har nu en chance for at rette op på nogle af de fejl, jeg begik dengang. Ikke at jeg begik store fejl, men jeg begik en masse små.”
“Han er en anden person end mig - og naturligvis har han en meget mere professionel indstilling end jeg havde. Han er meget bedre end mig i den alder, og i bilen gør han alt, hvad du skal gøre, hvis du er et emne som F1-kører.”
I dag er det normalt, at forældre lægger pres på deres unge poder i håbet om, at de en dag bliver store stjerner, men det nægter Jan, at han gør.
"Det er ham der vil i F1. Dette har intet med mig at gøre. F1 er en hård verden. Du er virkelig nødt til at være 100% engageret, og det vil jeg aldrig presse nogen til.”
“Det kræver en speciel person. Jeg er forudindtaget, naturligvis, men jeg tror han vil gennemføre det, og det handler simpelthen om, hvor ‘committed’ han er."
Aftalen med McLaren indebærer, at teamet vil bistå Kevin Magnussen med råd, vejledning, fysisk træning m.m. Verdensmesteren fra 2008, Lewis Hamilton, var selv tilknyttet ‘McLaren Driver Development Programme’, så Kevin er fuldt ud bevidst om, hvad aftalen kan udløse.
Måske kommer vi til at se Kevin Magnussen i denne bemaling. Her er det dog Lewis Hamilton. Copyright McLaren.
Ifølge sin egen hjemmeside er Kevin Magnussen naturligvis begejstret for aftalen.
"Det var frugten af min managers (Dorte Riis Madsen, red.) arbejde, der betød, at vi for første gang i 2008 besøgte McLarens hovedkontor i England. Det besøg vendte mit verdensbillede totalt. Pludselig gik det op for mig, hvor meget jeg ville det her, og hvor svært det også ville være at nå dertil. At jeg ikke bare sådan lige blev verdensmester i Formel 1 natten over.”
“Det var frygtindgydende at gå rundt at betragte de store legenders biler heriblandt Ayrton Sennas.”
“McLaren har fået mig til at føle mig som den lykkeligste knægt i verden. Jeg ved, at jeg nu er under konstant observation og pres, men det motiverer mig helt vildt. Jeg har fået en chance. Og jeg ved, at der kun er denne ene, og at jeg ikke sidder i Formel 1'eren endnu.”
“McLarens junior program er det vildeste projekt at få lov til at være en del af. Aldrig har jeg mødt så uhyggeligt professionelle og dedikerede mennesker i mit liv, og som samtidigt er behagelige at være i nærheden af.”
“Martin Whitmarsh (CEO, red.) har vist mig en utrolig tillid. Den tillid har jeg tænkt mig aldrig at svigte,” slutter Kevin Magnussen.