• Forside

105%-regel i 2011?

Tempoet på de nye hold var på ingen made imponerende i Bahrain. Tiderne for HRT F1 var så langsomme, at GP2 Asia-bilerne næsten matchede tiderne, og i selve kvalifikationen var HRT F1’s to kørere røget ud, hvis 107%-reglen havde været i spil.

Timo Glock . Copyright Virgin Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/3 2010 klokken 09:03

Det havde kostet HRT F1 deres to startplaceringer i Bahrain, hvis 107%-reglen som sidst blev brugt i 2002, var taget i brug i år.

Det var den ikke, men det var ikke godt nok, og derfor overvejer FIA-præsident Jean Todt muligheden for at genindføre reglen.

Det kommer ikke til at ske, da en så drastisk ændring vil kræve, at alle hold enstemmigt vedtager den, og det vil, som minimum, de tre nye hold ikke gøre.

Bruno Senna i HRT-raceren ville ikke have klaret 107%-grænsen-
Copyright Bridgestone Motorsport


Løsningen er derfor at genindføre reglen til 2011, da det så kun kræver, at 70% af holdene stemmer for. Noget som burde kunne lade sig gøre.

FOM-chefen, Bernie Ecclestone, (Formula One Management red.) ser dog gerne, at reglen ændres til en 105%-regel.

Hvis du ikke har hørt om reglen før, så betyder den, at alle kørere skal køre indenfor 107% af den hurtigste kører i kvalifikationen.

Bernie udtaler til franske ’Auto Hebdo’: ”Vi vil genindføre reglen. Ikke i år, næste år.”

Mr. E, som hans nære medarbejdere kalder ham, ser dog gerne en stramning af reglen, så den i 2011 hedder 105%. Det vil stramme konkurrencen, men ville i søndags også have kostet deltagelse for Lotus- og Virgin-kørere.

Timo Glock ville have haft svært ved at kvalificere sig i lørdags, hvis man havde indført en 105%-regel.
Copyright Virgin Racing


McLaren teamchef og FOTA-formand, Martin Whitmarsh, kan dog godt forstå, at de nye hold halter efter.

Overfor den finske avis ’Turun Sanomat’ udtalte han: ”Hvis de nye teams var meget tæt på os, ville det betyde, at resten af os havde lavet et elendigt arbejde.”