2009 var det første år, hvor teams blev begrænsede i deres brug af motorer og gearkasser. Alle kørere fik otte motorer til en hel sæson, og så stod det frit for at vælge, hvilke motorer der skulle bruges i hvilket grand prix.
Den regel gælder stadig, og det koster stadig fem gridplaceringer at udskifte gearkassen i en løbsweekend, men det er på motorsiden, at FIA strammer reglerne.
Motor nummer ni gav tidligere ti strafpladser i den igangværende weekend, men nu modtager køreren yderligere ti strafplaceringer i weekenden efter.
Damon Hill, Canon Williams-Renault FW 15C, England 1993
Copyright LAT/Williams F1
Hvilket reelt betyder tyve strafpladser, da køreren straffes i både det i gangværende og det kommende løb. Det kan reelt blive til tyve strafpladser i samme weekend, hvis man må bruge motor nummer ti i weekenden efter motor nummer ni blev taget i brug.
Mon ikke Red Bull Racing, der specielt døjede med motorproblemer sidste år, frygter denne skærpelse af reglementet. Tilmed er der 19 løb i årets kalender mod 17 sidste år.