• Forside

Dobbeltstraf for overforbrug

FIA melder nu ud, at man skærper straffen for overforbrug af f.eks. motorer. Det kommer nu til at koste 20 gridplaceringer, men dog fordelt over 10 gridplaceringer over to weekender. Der bliver nu mere fokus på ikke at bruge motor nummer 9.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/2 2010 klokken 14:02

2009 var det første år, hvor teams blev begrænsede i deres brug af motorer og gearkasser. Alle kørere fik otte motorer til en hel sæson, og så stod det frit for at vælge, hvilke motorer der skulle bruges i hvilket grand prix.

Den regel gælder stadig, og det koster stadig fem gridplaceringer at udskifte gearkassen i en løbsweekend, men det er på motorsiden, at FIA strammer reglerne.

Motor nummer ni gav tidligere ti strafpladser i den igangværende weekend, men nu modtager køreren yderligere ti strafplaceringer i weekenden efter.

Damon Hill, Canon Williams-Renault FW 15C, England 1993
Copyright LAT/Williams F1


Hvilket reelt betyder tyve strafpladser, da køreren straffes i både det i gangværende og det kommende løb. Det kan reelt blive til tyve strafpladser i samme weekend, hvis man må bruge motor nummer ti i weekenden efter motor nummer ni blev taget i brug.

Mon ikke Red Bull Racing, der specielt døjede med motorproblemer sidste år, frygter denne skærpelse af reglementet. Tilmed er der 19 løb i årets kalender mod 17 sidste år.