Peter Sauber har startet en ny epoke af sit Formel 1-liv ved at præsentere den første bil , under eget ejerskab, siden BMW opkøbte holdet sidst i 2005. Bordet blev vendt om sidst i 2009, hvor Peter Sauber kunne købe holdet tilbage.
Det endelige bevis på dette skete klokken tre, hvor den helt nye C29 blev præsenteret på Valencia-banens asfalt med de to nye kørere, den tidligere Toyota-testkører Kamui Kobayashi som kommer med to løb i statistikken, og den tidligere McLaren-testkører Pedro de la Rosa, som også er vendt tilbage til det løbssæde, som de fleste af os havde opgivet at se ham i (igen).
Peter Sauber udtaler i den udsendte pressemeddelelse:
”De sidste par måneder har været meget intense. Først måtte vi kæmpe for at sikre teamets overlevelse, og så fokuserede vi på at skabe en stærk opsætning til fremtiden.”
Peter Sauber
Copyright Sauber
”De teknikske forberedelser til 2010 er fortsat uforstyrret, som plalagt siden efteråret 2009 på trods af alt tumulten. Vi har en lang tradition med at blande up-and-coming unge kørere og erfarne racere i en stærk kørerkombination – en tilgang som har bragt os meget succes.”
”Pedro har arbejdet på det højeste tekniske niveau i mange år og for et topteam, og vi kan som team nyde godt af hans erfarin. Unge Kamui har også en del at tilbyde, og sidste år imponerede han mig specielt i Abu Dhabi.”
Pedro og Kamui BMW Sauber-kørere
Copyright Sauber
Pedro de la Rosa udtaler:
”Endelig kan jeg føle mig som en rigtig racerkører igen. Jeg har virkelig savnet konkurrencen ude på banen.”
Kamui Kobayashi udtaler:
”Jeg er meget stolt over, at Peter Saber har udvist så meget tillid til mig, og jeg er fast besluttet på ikke at skuffe ham. Mit mål er, at han vil ende med også at være stolt af mig.”
Willy Rampf
Copyright Sauber
Om den nye C29 udtaler teknisk chef Willy Rampf:
”Udviklingen af BMW Sauber C29 har set teamet bygge videre på erfaringerne sidste år og forbedringen i performance i den sidste tredjedel af sæsonen. Men de nye reglementer der forbyder brændstofpåfyldning under løbet, og en reduceret bredde på fordækkene, har betydet væsentlige ændringer til bilens design.”
Hvad skal man så sige om den nye bil. BMW’s dna ses i bemalingen og den ligner da også en videreudvikling af sidste års bil med et par ændringer. Specielt næsen fremhæves i pressemeddelelsen. Bilen er holdt meget i hvid og med en markant mangel på sponsormærkater på bilen, på trods af det japanske shampoofirma Scalp-D samt flere andre sponsorer er bekræftet.
Studiebillede af den nye BMW Sauber C29
Copyright Sauber
Noget tyder på at man venter på en hovedsponsor, og det er ikke utænkeligt, at Panasonic kunne blive det navn, nu hvor det ikke lykkedes at beholde Petronas i sponsorportfolioen. AOL er også en mulighed, som bare ikke er blevet præsenteret endnu, da man på Saubers medieside burde har en kontakt til en @bmw-sauber.com-mailadresse og tilsvarende en @aol-sauber.com.
Her kommer lidt ekstra billeder fra dagens præsentation.
Studiebillede af den nye BMW Sauber C29
Copyright Sauber
Studiebillede af den nye BMW Sauber C29
Copyright Sauber
Studiebillede af den nye BMW Sauber C29
Copyright Sauber
C29 afsløres
Copyright Sauber
BMW Saubers nye kørere
Copyright Sauber
Pedro de la Rosa, Peter Sauber, Kamui Kobayashi og C29
Copyright Sauber