• Forside

Nyt layout til sæsonstarten

Imens arrangørerne af det britiske Grand Prix ikke kan beslutte sig for det ene eller andet layout, så forholder det sig anderledes med de mellemøstlige arrangører af Gulf Air Bahrain Grand Prix. Her tager man i år et nyt layout i brug til Formel 1.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 26/1 2010 klokken 11:01

Hvis du synes visse dele af banen ser forkert ud, når de op mod 26 Formel 1-kørere starter årets første træning i Bahrain, så er du ikke helt galt på den. I år bruger man et nyt layout, der forlænger banen med næsten 900 meter og en serie nye sving.

Udvidelsen af banen er en del af en tilbygning, der blev foretaget i 2006. Det skete for at få flest mulige deltagere med til 24-timersløbene på Bahrain International Circuit, så der nu kan være 120 deltagere på banen ad gangen.

Det nye layout skulle både bringe højdeforskellige og skabe ekstra overhalingsmuligheder, noget som vi gerne ser i Formel 1, hvor de nyere ’Tilke-baner’ beskyldes for at være kedelige og fantasiløse.

Bahrain International Circuit i det 'endurance'-layout som F1 skal køre på i 2010
Copyright BIC


Det nye layout er 6.299 km langt i forhold til de nuværende 5.412 km. Det er blandt andet de nye teams, der har fået arrangørerne til at skifte layoutet til Formel 1-grand prixet.

BIC formand Zayed R. Alzayani udtaler på banens egen hjemmeside:

“Loopet blev færdiggjort i 2006, som en del af banens udvikling til glæde for deltagere og fans.”

BM Banekort - Bahrain 2006

”Vi gav det debut ved det årlige 24 Hours of Bahrain det samme år, hvor det var meget succesfuldt, og med ændringer til reglementerne, holdene og kørerlineups i Formel 1 i år, er det det perfekte tidspunkte at udvikle banen med nye udfordoring og nye overhalingsmuligheder.”

Sakhirbanen kan køres i seks forskellige layouts foruden en offroad-bane og en gokartbane.