Vi bringer her en lille oversigt over nogle af de ændringer, som træder i kraft i 2010. Blandt andet er kvalifikationsformatet fastlagt for 2010.
Endvidere er der en mindre ændring til motorreglementet, en reducering af de tilladte aorodynamiske test og størrelsen på pitgaragerne.
Lewis Hamilton i Melbourne. Copyright McLaren
Når sæsonen starter i marts måned, bliver der i både Q1 og Q2 udskilt 8 biler. Q1 bestemmer startplads 26 til 19. Q2 bestemmer startplads 18 til 11. Q3 bliver som vi kender det med de ti hurtigste biler, men med den ændring, at den ikke afvikles på løbsbenzin.
Motorreglementet har også fået en mindre ændring. Som i 2009 har hver kører otte motorer til rådighed til hele sæsonen, men i 2010 må køreren kun skifte motor engang under weekenden.
Sker det, at han skifter motor to gange under en weekend, bliver han straffet med 10 placeringers straf, og ikke kun den igangværende weekend, men også løbsweekenden efter.
Der kommer en lille ændring til motorreglementet i 2010. Copyright Renault F1
I år har hvert team haft otte dage til rådighed, hvor de kunne teste aerodynamik, hvilket i korte træk betyder at fyre en racerbil op og ned ad en langside eller landingsbane.
Til næste år reduceres dette til 6 dage. Dog kan en sådan testdag konverteres til fire timer i en vindtunnel, så længe de fire timer afvikles indenfor samme kalenderdøgn.
Alle teams, nyt som gammelt får samme størrelse pitgarage i 2010. Copyright GEPA-Pictures/Red Bull
Endelig vil samtlige 13 teams få tildelt den samme mængde garageplads. Tidligere har konstruktørmesteren haft retten til den største garage. Nu får alle teams den samme mængde plads.
Det er ikke mange, men stadig vigtige ændringer til 2010-reglementet.