En undersøgelse foretaget af finansgruppen ’Dun and Bradstreet’ omkring holdenes kreditværdighed viser, at mange teams er dårlige betalere. Det med at overholde en betalingsdato går holdene ikke så meget op i.
Man læser ofte om bål og brand, når en sponsor ikke leverer de aftalte penge til tiden, men man hører sjældent om det, når et Formel 1-team er bagud med betalingerne.
Kun Force India var tæt på at komme i knibe tidligere i år, da en leverandør truede med at beslaglægge holdets motorhome indtil betalingen var faldet.
Ja så lykkedes det igen at betale to måneder for sent. Copyright Force India.
I undersøgelsen viser det sig, at Force India i gennemsnit betaler deres regninger 66 dage for sent, hvilket alligevel skulle være en forbedring på 9 dage i forhold til sæsonstarten. Men at McLaren i gennemsnit betaler 26 dage for sent kan nok overraske.
McLaren teamchef Martin Whitmarsh og resten af McLaren har deres problemer med at betale regninger til tiden. Copyright McLaren.
Brawn GP var heller ikke en god betaler, men i forhold til visse andre hold en bedre betaler. Hos Brawn måtte leverandører i snit vente 14 dage på at blive betalt.
Anderledes så det ud hos Toyota, som nu har trukket sig fra Formel 1. De betalte i snit 5 dage før betalingsdatoen, og hører derfor til toppen af kreditværdige teams.
Ærgerligt for Formel 1-fans, at Toyota ikke var lige så hurtige på banen.