Johan Jokinen, hedder en af de unge danske racerkørere, som har sat kursen mod Formel 1. En genvej til en Formel 1-test kan komme igennem det genoplivede Formel 2-mesterskab. Nu skal han teste en F2-racer.
Det sker når Formel 2-arrangørerne arrangerer en 2-dages test i Valencia. Her skal en blanding af nuværende F2-kørere og talenter prøve den Williams-designede racer, der drives frem af en Audi turbomotor.
Johan Jokinen glæder sig til testen og takker blandt andet sponsorer og Dansk Automobil Sport Union for deres opbakning, hjælp og støtte.
”Jeg vil allerførst give en stor tak til DASU, som både har gødet jorden for mig i F2 organisationen, og sammen med mine trofaste sponsorer gjort denne test mulig. DASU’s elitearbejde har haft en stor betydning for mig.”
Robert Wickens
”Uden denne støtte fra mit bagland havde jeg aldrig kunnet køre testen, for kassen er tom efter en meget hård sæson med meget modvind og tab af sponsorer. Dernæst glæder jeg mig vanvittigt til testen. F2 er en spændende bil, og så kan jeg endelig køre en bil, som er konkurrencedygtig! En helt ny oplevelse i år”.
Williams, der står bag den hurtige racer, er i gang med at opdatere raceren til 2010-spec. Det betyder en motorforøgelse fra 400 hk til 425 hk, og en overboost på hele 480 hk. Aerodynamik og mekanisk downforce forbedres samtidig, så det skulle blive en mere kraftfuld bil Johan skal teste.
Jonathan Palmer og Patrick Head poserer med JPH1
Vinderen af dette års F2-mesterskab er Andy Soucek, og hans hovedgevinst; en Williams F1-test afvikles på Jerez på tirsdag. Johan har i sine løbsweekender i F3 Euro Series haft flere holdkammerater. En af dem var canadiske Robert Wickens, der besatte årets 2. plads i Formel 2.
”En af mine utallige teamkammerater i år i F3 var Robert Wickens, den samlede toer i serien i år. Jeg har haft en god snak med Robert om bilen, og ved nogenlunde, hvad der venter mig.”
”Det bedste med klassen er, at bilerne er ens, og det er køreren, der gør forskellen. Det har jeg virkelig savnet i år, og har sidst prøvet det i Formel Renault 2.0.”
Det danske talent fik en forsmag på Formel 2-testen, da han rejste til England for at få støbt et sæde.
Johan Jokinen får støbt sit sæde til Formel 2-testen
”Det er en spændende bil og folkene bag og omkring serien er meget professionelle. Siden serien blev startet sidste år har tingene ikke stået stille i udviklingen af bilen. Mange forbedringer vil blive fortaget over vinteren.”
”Det bliver meget spændende at arbejde med frontvingerne og andre elementer, der er justerbare fra cockpittet.”
”Om det bliver F2 eller noget helt andet, jeg skal køre i den kommende sæson, er alt for tidligt at kommentere. Jeg sidder med en bunke forskellige tilbud, men i den sidste ende er det sponsorstøtten, der bliver afgørende. For mig er det vigtigt, at jeg har en god bil og dygtige folk bag mig, og at det hele har en fremtid i sig.”
Den unge dansker ville på sin vis gerne fortsætte i F3 Euro Series, men som dansker er der ikke budget til et topsæde, og de teams som var interesseret i Johan ligger i samme ende af feltet som det Kolles & Heinz Union-team Johan kørte for i år.
Johan Jokinen på Hockenheim
Derfor jagter racerkøreren alle muligheder for at komme frem i racerhierarkiet, og her er Formel 2 en oplagt mulighed. Bilerne er ens, budgettet lavt (i forhold til andre juniorserier) og køreren spiller en større rolle.
Sponsormæssigt er det også en fordel, at flere af de 9 afdelinger, der skal køres i 2010 afvikles sammen med WTCC-feltet og med Eurosport, der viser samtlige afdelinger direkte eller forskudt burde der også være mere eksponering for og til den unge dansker.
BMF1 krydser fingre for, at det bliver Johan Jokinen, der skal teste for Williams i næste års ungdomstest i 2010 i Formel 1.