Derfor ændrede man reglementet for 2009, hvilket ændrede bilernes udseende radikalt. Kæmpe sneskovl foran og den høje bagvinge samt fjernelsen af diverse skorstene, bargeboards m.m. skulle sikre dette.
Udviklingen i Formel 1 går dog så hurtigt, at antallet af overhalinger gennem sæsonen blev reduceret løbende. Blandt andet på grund af dobbeltdiffusere, men også de mange hjulkapsler på bilerne, der måske nok forbedrer bilens aerodynamik, men samtidig gør luften beskidt for bilen bagefter.
Force India VJM-02 præsenteres
Williams F1-holdet udsendte i sidste uge deres tilbageblik på 2009, og her indgik der et større interview med teknisk chef Sam Michael.
Han havde mange interessante ting at sige, men en ting som stod klart var, at det nytter ikke noget at arbejde på bilerne, hvis banerne ikke følger med.
Som han sagde i tilbageblikket: ”En af de ting, der ikke blev taget hånd om i 2009 regelændringerne var banedesigns. Hvis man kigger på baner som Barcelona, hvor ingen overhaler og tager de samme biler til bane som Monza og Hockenheim, så er der masser af overhalinger.”
Starten af løbet i Barcelona 2008. De to Ferrarier er væk, men selv om der blev ændret i slutresultatet, så var det ikke overhalinger på banen, der gjorde dette.
”Forskellen er banelayoutet. Arrangørerne bliver nødt til at kigge nærmere på muligheden for at skabe langsomme sving, der leder ud på en langside og fjerne chikanerne.”
”Hvis man ser på en bane som den i Abu Dhabi, så er der nogle gode aspekter på banen, men der er også nogle fundamentale fejltagelser. Det var ikke godt nok race, og arrangørerne bør kigge på dette før næste års løb.”
”Man kan ikke blive ved med at give bilens design skylden. FIA kigger nu på dette og det vil forhåbentlig løse problemet.”
På en bane som Monza kan bilerne overhale selv, hvis en aerodynamiske opsætning ville være den samme som den fra Barcelona.
I sidste uge afholdt man et internationalt seminar, hvor man samlede en broget flok personer, der skulle diskutere problemet med de manglende overhalinger.
Til stede var eksperter fra FIA, banedesignere (her iblandt Hermann Tilke og Clive Bowen), tekniske chefer, ingeniører, kørere, teamchefer m.m. fra blandt andet Formel 1, NASCAR og IRL.
IndyCar-serien har også deres problemer med manglende overhalinger.
Hovedformålet var at indsamle erfaringer og ideer, så man kan forbedre racing på sigt, skabe bedre underholdning, skaffe flere seere og tilskuere, deraf sponsorinteresse, og på den måde skabe fremdrift indenfor motorsporten, frem for tilbagegang.
Seminaret skulle ende med en FIA rapport, som skal skabe base for en ændring af motorsporten, så den igen kan få moment.