Den danske racerkører, Christian Bakkerud, sikrede sig natten til lørdag trediepladsen i det første asiatiske Le Mans løb, på den japanske Okayama bane.
Sammen med Audi-fabrikskøreren, Oliver Jarvis, satsede de på at udklassere konkurrenterne på fart og brændstoføkonomi, og en stærk indsats sikrede Bakkerud sin første podieplacering i år.
”Det var godt nok på tide,” fortæller en glad og lettet Bakkerud. ”Det føles bare fantastisk at slutte mit første asiatiske Le Mans-løb med en tredjeplads, et trofæ og et besøg på podiet.”
I øjeblikket behandler løbsledelsen en protest som konkurrenterne Aston Martin har nedlagt mod teamet, men den unge dansker forventer at beholde trediepladsen.
“Aston Martin har nedlagt protest mod os, men vi tog den tredjeplads på helt fair vis på banen. Jarvis tog de to første stints, og jeg kørte det sidste til målstregen. Det er en helt fantastisk følelse, og jeg er glad på Team Kolles vegne.”
Christian Bakkerud i Kolles Audi R10
Audi R10 TDi racerens dieselmotor sikrede, at Christian kunne satse på en brændstofstrategi, som var bedre end konkurrenternes.
“Vi gamblede på brændstoføkonomien for at spare et pitstop, og det gjorde det muligt at overhale Aston Martin. De har nu nedlagt protest mod os på en teknisk irregularitet.”
“Uanset hvad, så tog Jarvis og jeg trediepladsen, og alle så det. Vi var på podiet, og jeg har trofæet som beviser det. Teamet, Jarvis og jeg slog Aston Martin som vandt Le Mans serien, og vi kørte imod alle de store Le Mans teams: Pescarolo, Oreca og Courage.”
Den asiatiske Le Mans-serie indeholder to 500 km lange løb, og Christian glæder sig meget til at komme tilbage i bilen til det næste løb i morgen.
Det japanske vejrlig ser dog ud til at kunne give løbet en ekstra dimension, men det bekymrer ikke Bakkerud. Han glæder sig blot til at køre endnu et stærkt løb, og komme på podiet efter endnu et trofæ.
“I morgen skal vi endnu engang starte fra sjettepladsen på gridden, som vi gjorde i dag. Så nu må vi bare køre os på podiet endnu engang. Denne gang vil jeg starte løbet i bilen, og køre de to første stints, og Oliver vil køre det sidste stint til flaget.”
”Der er rygter om regnvejr i morgen, og hvis det holder så kommer det til at blive et rigtigt spændende løb!”
Løbet blev vundet af Christophe Tinseau og Shinji Nakano i #10 Pescarolo Judd raceren.
Allan Simonsen sluttede på 2. pladsen i GT2-klassen og på plads 14 i det generelle resultat. Det skete i en Ferrari F430 GT for Farnbacher Racing.