Singapores Grand Prix - et løb der ikke er som andre Formel 1-løb, primært fordi det ikke køres om eftermiddagen, men derimod om aftenen, badet i lys fra specialprojektører.
Før løbet blev afviklet sidste år, var der meget snak frem og tilbage omkring det sikkerhedsmæssige i at køre et aftenløb, men man må sige, at sikkerheden har været i orden, og det mest spektakulære uheld vi havde sidste år, har vist sig at være både planlagt og med vilje.
Singapore Grand Prix layout
Det planlagte crash, eller Crashgate skandalen om man vil, har i år været den store årsag til snakken om Singapores Grand Prix, men det kan man jo ikke ligefrem bebrejde arrangørerne.
For at vende blikket mod det interessante, som jo er det der sker på banen og i pitten, kan vi konstatere, at Lewis Hamilton fik en pole position. Nogen vil sige på grund af Barrichellos uheld, andre vil sige på trods af det.
Faktum er at McLaren har lavet en ny forvinge, og Hamiltons mekanikere har været på overarbejde, hvilket ændrede en middelmådig bil i de 2 første træninger, til at være en vinderbil i 3. træning samt kvalifikationen.
David Coulthard i Singapore 2008
BMW Sauber, der nærmer sig slutningen af deres Formel 1-arrangement, stiller til denne weekend med det der kun kan kaldes en helt ny bil, og den har også vist sig bedre end den gamle, selvom de ikke var helt tilfredse med resultatet af kvalifikationen.
Ferrari har ikke de bedste minder fra Singapore, og det ser ikke ud til at gå dem meget bedre i år. Fisi ude i Q1 og Kimi ude i Q2 er bare ikke godt nok.
Den primære interesse omkring Ferrari er også mest bundet op på de mere og mere åbenlyse udtalelser der kommer fra både Luca di Montezemolo (Ferrari) og fra Kimi Räikkönens manager, som alle går ud på at finnen nok ikke er at finde i den røde racer til næste år.
Det sidste nye i den sag, er, at Ferrari og McLarens fælles sponsor for 2010, banken Santander, vil betale McLaren €25 mio. for at hyre Kimi Räikkönen til næste år, for derved at skabe plads til Fernando Alonso hos Ferrari. Det bliver spændende.
Red Bull har sikret sig det bedst tænkelige udgangspunkt for deres kamp mod Brawn GP om verdensmesterskabet. Barrichellos gearkasseskift har flyttet ham ned på P10, og Button er på P12. Derved har Vettel og Webber allerede et meget stort forspring når løbet skydes i gang.
Nico Rosberg sprøjter champagne fra podiet i Singapore
Rosberg fik sidste år en andenplads, og han kommer i år til at starte på P3, hvilket vel ikke kan siges at være helt dårligt, når man tænker på at deres målsætning var at klare sig godt i Q2.