Nelson Piquet Jr. har nu officielt meldt ud via sin hjemmeside, at samarbejdet med Renault F1-teamet ophører. En af årsagerne til dette skal findes i en præstationsklausul, der giver Renault ret til at erstatte den 23-årige kører.
Ifølge præstatonsklasulen skulle Nelson Piquet Jr. have scoret mindst 40% af det pointantal Fernando Alonso havde scoret midt på sæsonen, og det ved vi alle, at det har han ikke opnået – han er ikke engang tæt på. 0 point mod 13 point gør hele forskellen.
Renaults kørertrio
Til Nelson Piquets forsvar skal det siges, at der har været forskelsbehandling hos Renault det meste af sæsonen, om end forståeligt da Alonso er eftertragtet som værende den mest komplette Formel 1-kører efter Michael Schumacher, så alligevel. Det er svært at opnå de samme resultater i forskelligt materiel.
Piquet skriver:
”Jeg har nu modtaget en besked fra Renault F1 om dets intention om at stoppe min kørsel for dem i den nuværende F1 sæson. Jeg ønsker at takke den lille gruppe, som støttede mig og som jeg har arbejdet sammen med hos Renault F1, selv om det naturligvis er en skuffelse at modtage sådan en nyhed.”
”På samme tid er det dog lidt af en lettelse, at det er den værste periode i min karriere, og muligheden for at jeg nu kan få min karriere på rette vej igennem og prøve at genskabe mit ry som en hurtig og vindende kører. Jeg er en holdspiller og der er flere dusin personer jeg har arbejdet med i min karriere, som vil godkende min karakter og talent, uheldigvis ikke den person, der har haft mest indflydelse på min karriere i Formel 1.”
Nelson Piquet Jr. testede kun halvdelen af det antal kilometre, som Fernando Alonso selv om han var lovet det samme antal.
“Jeg satte rekorden i GP2 som den første kører der havde en perfekt weekend og scorede det maksimale antal point muligt i en weekend, i Ungarn 2006 (en weekend hvor BMF1 var til stede, red.). Ingen har opnået dette før juli 2009 (BMF1 var igen til stede, red.) da Nico Hulkenberg gjorde det på Nurburgring.”
“Vejen til F1 ville altid være svær, så min far og jeg skrev en management-kontrakt med Flavio Briatore, som vi troede ville være en god mulighed med alle de nødvendige kontakter og managementevner. Uheldigvis var det her den sorte periode i min karriere startede.”
Flavio Briatores managementevner gik dog mere på at ignorere Piquet Jr. og så true ham før kvalifikation og løb med, at han havde en erstatningskører klar.
“Jeg har aldrig haft behov for trusler før. I 2008 scorede jeg 19 point, og sluttede en gang på podiet på andenpladsen, og havde det bedste debutår, en brasiliansk kører har haft i Formel 1.”
Nelson Piquet Jr. er den brasilianer, der har klaret sig bedt i sin debutsæson.
“I 2009 fungerede Briatore igen som min manager og teamchef hos Renault F1, og lovede mig at alt ville blive anderledes, og at jeg ville få den opmærksomhed jeg fortjente men ikke før havde modtaget, og at jeg i det mindste ville modtage det samme materiel. Han lod mig underskrive en præstationsbaseret kontrakt, der krævede at jeg scorede 40% af Fernando Alonsos point midtvejs i sæsonen.”
“Jeg tror fuldt og holdent i mit talent og mine præstationer ved at få dårlige resultater. Alle som kender min historie jeg har opnået i Formel 1 ved, at det ikke matcher mit CV og mine evner. At være under pres er ikke nyt for mig. Jeg har fået kritik igennem hele min karriere og også fået en masse forventninger tillagt mit navn. Indtil nu har jeg altid kunne leve op til forventninger – tilmed overgået.”
Nelson Piquet Jr vandt på Hungaroring 2006. Der skulle gå tre år før den samme præstation blev gentaget af Williams testkører Nico Hulkenberg.
”Jeg har aldrig før haft behov for at forsvare mig selv eller kæmpe tilbage på rygter og kritik fordi jeg kendte sandheden, og jeg ønskede kun at koncentrere mig om racing. Jeg lod det ikke gå mig på. Heldigvis kan jeg nu fortælle de folk, som har støttet mig i min karriere, at jeg er på rette vej og overvejer mine muligheder for en ny start i min F1-karriere på en fair og positiv måde.”
Et af de mere spændende rygter omkring Juniors fremtid står farmand for. Den tredobbelte verdensmester, Nelson Piquet Sr., skulle ifølge den brasilianske avis ’O Globo’ være ved at indgå et samarbejde med David Sears, der er teamchef for GP2-holdet Super Nova.
Ifølge den brasilianske avis 'O Globo', så kan dette være bilen som Nelson Piquet Jr. kører i 2010. Selvfølgelig en opdateret model med navnet Piquet F1.
De skulle efter sigende være interesseret i at købe BMW Sauber-teamet og omdøbe holdet til ’Piquet F1’.
”Alt hvad jeg kan sige er, at jeg godt kan lide navnet ’Piquet F1’. Hvad synes du?”
Hele meddelelsen kan læses på Nelson Piquet Juniors officielle side.