BMW Group har for kort tid siden, under et hasteindkaldt pressemøde, offentliggjort, at de trækker stikket på deres populære Formel 1-program ved udgangen af denne sæson. En beslutning, som blev truffet i går på et bestyrelsesmøde i München.
Dermed følger BMW i fodsporene på deres japanske artsfæller Honda, der forlod Formel 1 efter Brasiliens Grand Prix sidste år. At det lige er BMW, der forlader Formel 1 er for mange, inklusiv denne skribent, overraskende.
BMW Sauber F1.06
Godt nok har FIA Præsident Max Mosley tidligere i år udtalt, at han havde kendskab til mindst ét, muligvis flere, hold der ville følge i Hondas fordspor, men alle forventninger antydede, at det ville være Toyota og Renault, som ville dreje sig om.
Alene det at BMW ved Mario Theissen for få uger siden bekendtgjorde, at BMW nu havde kapaciten til at levere motorer til et kundehold antydede, at holdets fremtid var sikret, men intet er sikkert i Formel 1, og skuffende resultater har ikke hjulpet på holdets overlevelse.
Nick Heidfeld and Robert Kubica BMW Sauber F1 Team Drivers 2007
Dr. Norbert Reithofer, bestyrelsesformand for BMW AG udtalte:
”Naturligvis har det været en svær beslutning for os. Men det er et bestemt skridt vi har taget i lyset af en ensretning af vores strategi.”
Formel 1-programmet harmonerer ikke med BMW’s visioner om blandt andet at blive mere miljøbevidste. Klimaet er det store buzzword i disse år, og Formel 1 kan ikke siges at være miljøbevidste i første omgang, selv om teknologier til bedre og sikre kørsel afprøves og opfindes her.
”Mario Theissen har været ansvarlig for vores motorsportsprogram siden 1999. Vi har opnået en stor mængde succes i denne periode, inklusiv i Formel 1. Jeg vil gerne udtrykke min dybeste taknemmelighed til Mario Theissen og hans team for dette.”
BMW-Sauber F1.08 præsenteret i Munchen. Launch 2008
Beslutningen om at trække Formel 1-holdet ud af Formel 1 blev truffet i går. Den har naturligvis skabt nervøsitet blandt medarbejdere i Hinwil og i München, som har været involveret i Formel 1-projektet.
BMW påpeger, at de over de næste par måneder vil forsøge at omstrukturere de to afdelinger, så så mange personer som muligt kan blive forflyttet til andre opgaver hos BMW.
Dr. Klaus Draeger udtaler:
“Det har kun taget os tre år at etablere os som et topteam med BMW Sauber F1 Team. Uheldigvis har vi ikke kunne leve op til vores forventninger denne sæson. På trods af dette, har vores ti års Formel 1-erfaring haft stor indflydelse på vores udvikling af ingeniører.”
BMW F1.09
”Vi kan takke racing for adskillige teknologiske innovationer, såvel som den konkurrenceånd der driver os til at udvikle masseproducerede biler.”
“Siden vi kun traf denne beslutning igår, så kan vi komme med med præcise informationer. Vi vil kigge på forskellige scenarier, og gøre vores bedste for at finde en løsning for medarbejderne i Hinwil og medarbejderne involveret i Formel 1-projektet i München. Vi er klar over det ansvar vi har, og vi vil informere medarbejderne så snart vi kan komme med en klar udmelding.”
BMW Motorsportschef Dr. Mario Theissen udtaler:
”Selvfølgelig vil vi, medarbejderne i Hinwil og München, gerne fortsætte vores ambitiøse arbejde, og vise at denne sæson kun var en mindre bøvs ovenpå tre succesfulde år. Men jeg kan godt forstå hvorfor denne slutning er blevet truffet af den øverste ledelse.”
”Vi vil nu fokusere på de resterende løb og demonstrere vores fightervilje, og opnå et godt resultat som farvel til Formel 1.”
Indtil videre er det kun Formel 1-programmet, som lukker så vi får stadig Dr. Mario Theissen at se i paddocken, men det bliver igennem Formel BMW-programmerne.
En glad mand ved BMW Saubers indgang
Der er heller ikke meldt noget ud om BMW vil lukke Formel 1-programmet ned eller forsøge at sælge Hinwil til en interesseret køber eller et af de nye hold, som kommer i Formel 1. Hinwil har trods alt produktionsapparatet til at klare næsten alt.